Berlingske Business

Stor Carlsberg-konkurrent havde flad udvikling i salget

US-BREWERS-COORS-MILLER
SABMiller står bl.a. bag øl-mærkene Miller, Peroni og Pilsner Urquell. Foto:

Omsætningen hos Carlsberg-konkurrenten SABMiller udviklede sig stort set fladt i første halvår af 2013/2014. Bryggeriet oplever især stærk vækst i Kina.

Den samlede omsætning for gruppen landede på 17,56 mia. dollar i første halvår af 2013/2014 mod en omsætning på 17,48 mio. dollar i samme periode i 2012/2013. Til gengæld voksede resultatet før skat til 2,43 mia. dollar fra 2,26.

Omsætningen i Europa landede på 2,68 mia. dollar, svarende til en negativ organisk vækst på 1 pct. i faste valutakurser, mens omsætningen i Asien og Stillehavs-området steg 2 pct. under samme forudsætninger og landede på 2,16 mia. dollar.

Gruppens negative organiske omsætningsvækst i Europa var en konsekvens af et faldende salg i Polen og Tjekkiet, der til dels blev opvejet af volumenvækst i Rumænien, Storbritannien og Slovakiet, skriver SABMiller.

FILE INDONESIA DENMARK CARLSBERG

EBITA-resultatet i Europa i første halvår landede på 512 mio. dollar, og det svarer til en negativ vækst på 8 pct. ved konstante valutakurser. Til gengæld steg EBITA-overskuddet i Asien og Stillehavs-området 12 pct. til 540 mio. dollar.

- I Kina steg gruppens samlede, organiske omsætning 14 pct. ved faste valutakurser og nød godt af højere volumener og et favorabelt produktmiks, hvor salget af premium-mærker steg, skriver bryggeriet.

Derudover har SABMiller nydt godt af en ændring i den geografiske sammensætning i Kina, hvor salget i provinser med større værdi er steget.

/ritzau/FINANS

Carlsberg

Øl i Danmark

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen