Berlingske Business
09:11Danske aktier åbner højere

Stolpe ud for Carlsberg under EM: Luksusøl tabte terræn

SOCCER-EURO/FANS
France and Albania fans gather in the fan zone near a bar that sells Carlsberg beer to watch the France v Albania EURO 2016 Group A soccer match, in Nice, France, June 15, 2016. REUTERS/Eric Gaillard Foto:

Selv om Carlsberg erobrede markedsandele på barer i det franske marked i forbindelse med EM, tabte selskabets franske flagskibe Kronenbourg og 1664 markedsandele.

For en hel del mennesker hænger en god fodboldkamp og brusende fadøl uløseligt sammen, og derfor er det med velberådet hu, at Carlsberg har satset på at sponsere store fodboldevents og fodboldhold i årtier.

Faktisk har Carlsberg siden slutningen af 1980erne været en af hovedsponsorerne af EM i fodbold og har siden dengang postet hundredvis af millioner af kroner i det prestigefyldte sponsorat.

epaselect NETHERLANDS BUSINESS HEINEKEN

Og derfor havde bryggerigiganten også store ambitioner under dette års EM i Frankrig. Her ville Carlsberg som sponsor på gigaarrangementet forsøge at gafle markedsandele fra konkurrenterne.

Den øvelse er dog gået så som så, fremgår det af Carlsbergs halvårsregnskab. For selv om selskabet havde succes med Carlsberg-brandet og drikken uden alkohol Tortel, gik det anderledes skidt for den franske øl Kronenbourg, der er Carlsberg-gruppens helt store slagnummer i Frankrig, hvor især Heineken er hovedfjenden.

»Carlsberg-brandet og det ikke-alkoholiske Tortel-brand i særdeleshed nød godt af det (EM red.) og begge varemærker leverede betragtelige vækstrater. Vi vandt markedsandele i den voksende salgskanal on-trade (barer mv.) imens vi tabte andele i off-trade salgskanalen (butikker, detailhandel mv.). Tabet kunne primært tilskrives det almen kendte Kronenbourg-brand og 1664, fordi vi ikke engagerede os i promoverende aktiviteter i samme grad som konkurrenten,« hedder det i regnskabet.

cees

Carlsbergs adm. direktør Cees ’t Hart fortæller, at selskabet stadig er i gang med at evaluere EM fuldt ud, men at det generelt ser godt ud.

Han peger blandt andet på, at Carlsbergs slogan »Probably« og »the Best in the world«-budskab var blandt de mest genkendte af alle UEFA-sponsorerne.

»Set fra et salgsmæssigt perspektiv var det en blandet pose i Frankrig, hvor on-trade klarede sig bedre end off-trade. Vi klarede os især godt i barer og restauranter - især i de ti værtsbyer,« sagde Cees't Haart på pressemødet.

Cees't Hart

Selve sponsoraktiviteterne har været en stor post i Carlsbergs centrale omkostninger til drift og strategisk udvikling i løbet af det seneste halvår, hvor omkostningerne voksede fra 673 millioner i 2015 til 841 millioner kroner i år.

»Højere marketingsinvesteringer i forbindelse med UEFA EURO 2016 var den primære drivkraft bag stigningen i 1. halvår,« skriver bryggerikoncernen i regnskabet.

De mange millioner som Carlsberg har kastet efter branding i forbindelse, kan også aflæses i selskabets udgifter til drift, der voksede organisk med tre til fire procent på grund af salg og marketingsinvesteringer i forbindelse med slutrunden.

Opdateret med kommentar fra Carlsberg-topchefen Cees ’t Hart klokken 11.02.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen