Berlingske Business

Starbucks tjener igen på kaffetørst

Starbucks tjener igen på kaffetørst - 1
Foto:

Efter et år i overhængende krise kunne kaffekæden Starbucks i går præsentere et regnskab med positive tal. Over 900 lukkede Starbucks-afdelinger trækker regnskabet op.

Lukningen af 676 butikker i USA, 61 i Australien og 28 i resten af verden samt planer for yderligere lukninger har tilsyneladende haft den ønskede effekt for den globale kaffekæde Starbucks. Kæden kunne i går præsentere andet kvartals overskud på næsten 800 mio. kroner – en massiv fremgang i forhold til samme kvartal sidste år, hvor Starbuck tabte 12 mio. kroner.

Overskuddet er især et resultat af massive omkostnings-besparelser efter kæden i det seneste år har gennemført en omfattende spareplan, der når den er gennemført vil have skåret kædens butikker ned med næsten 900.

Stamkunder hos Starbucks behøver dog ikke frygte for manglende kaffeforsyninger lige foreløbig, da der stadig findes over 16.000 Starbucks-butikker på verdensplan – heraf mere end 11.000 i USA alene.

Aktien steg
Starbucks omsætning faldt i andet kvartal med syv procent til 12.5 mia. kroner. Alligevel blev regnskabet modtaget meget positivt på børsen, idet selskabets aktier steg med otte procent efter offentliggørelsen.

”Vores butiks-partnere har taget meget positivt imod omkostningsbesparelserne og effektivitetsprogrammet, hvilket har gjort det muligt at øge vores indtjeningsmarginal. Samtidig har vores fokus på effektivitet forbedret vores betjening af kunderne og overordnet forstærket Starbucks-oplevelsen” lød det fra topchef i Starbucks Howard Schultz i en meddelelse.

Starbucks forventer, at de vil have gennemført samtlige planlagte butikslukninger senest den 27. september i år.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen