Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Stærk vækst i Øst redder Carlsbergs start på året

FILE INDONESIA DENMARK ECONOMY CARLSBERG
Foto:

For en gangs skyld er der godt nyt fra særligt Rusland til Carlsberg, mens Vesteuropa skuffer.

En spids bedre end ventet. Sådan lyder de umiddelbare analytiker-reaktioner fra Sydbank oven på Carlsbergs første kvartal, hvor stærk vækst i især Rusland trækker omsætningen frem, mens Vesteuropa overrasker negativt.

Koncernchefen for bryggeriet, Cees 't Hart, vurderer da også, at ølgiganten haft en solid start på året og venter fortsat en organisk vækst i resultat af primær drift på et lavt etcifret procenttal i 2016.

»Ved hjælp af vores nye value management-tilgang er vi på vej til at skabe en bedre balance mellem markedsandel, bruttomargin og indtjening. Vi fastholder vores helårsforventning til organisk vækst i resultat af primær drift«, forklarer Cees 't Hart.

Misbrug

Han påpeger samtidig, at bryggeriet er godt på vej med implementeringen sin nye strategi, Sail ’22, der blev offentliggjort 16. marts.

»Vi fortsatte implementeringen af tiltag under Funding the Journey og arbejder målrettet mod rettidig og fuld realisering af de forventede nettofordele«, siger Cees 't Hart.

Vækst i Rusland

Det ser ud til, at Carlsbergs østeuropæiske forretning er inde i en stabil periode omend på et lavere niveau end tidligere.

På trods af at en organiske vækst på 20 pct., faldt nettoomsætningen i første kvartal med 2 pct., oplyser Carlsberg i en periodemeddelelse, og den endte på 1698 mio. kr. mod 1735 mio. kr. i perioden sidste år. Ser man på omsætningen i første kvartal 2014, lå den dog betydelig højere på 2484 mio. kr.

»Vi vurderer, at de østeuropæiske ølmarkeder faldt med et midt encifret procenttal. Vi opnåede volumenvækst i Rusland, Ukraine og Kasakhstan«, skriver Carlsberg i meddelelsen.

Carlsberg-boss

»Den russiske volumenvækst skyldtes primært det nemme sammenligningsgrundlag, idet vi i første kvartal sidste år tog væsentlige skridt til at reducere lagerbeholdningerne hos distributørerne som følge af markedsnedgangen og det fortsatte skift fra traditionel til moderne handel«, lyder det.

Målt på volumen steg salget i regionen til 6,3 mio. hektoliter i kvartalet mod 6 mio. hektoliter i første kvartal 2015. Det er dog stadig en under tidligere tiders salg - i 2014 lå volumen på 7,1 mio. hektoliter i første kvartal.

Region Østeuropa dækker Rusland, Ukraine, Usbekistan og Hviderusland

Fremgang i Asien

Også i Asien var der fremgang at spore for Carlsberg, hvor man solgte for flere kroner øl end ventet af analytikerne.

Omsætningen nåede i kvartalet 3511 mio. kr. mod ventet 3331 mio. kr ifølge estimater, som analytikerne havde leveret til Ritzau Estimates. I første kvartal sidste år var omsætningen 3537 mio. kr.

Carlsberg

Salget af øl endte i dette års første kvartal på 8,7 mio. hektoliter mod 8,7 mio. hektoliter i samme kvartal i 2015.

»Udviklingen på de asiatiske ølmarkeder var blandet med fortsat vækst på markeder som Indien og Nepal, mens Kina faldt 3-4 pct.«, skriver Carlsberg i sin periodemeddelelse for første kvartal.

»Vi opnåede volumenvækst i Indien og Nepal, mens volumenerne faldt i Kina som følge af lukningen af bryggerier i Østkina samt i Vietnam som følge af, at salget til den lokale nytårsfestival (T?t) fandt sted i december 2015 i stedet for i første kvartal 2016«, fortsætter bryggeriet.

Carlsberg solgte mindre i Vesteuropa i første kvartal

Den negative overraskelse i første kvartal leverede Vesteuropa. Bryggeriet solgte færre øl i Vesteuropa i årets tre første måneder, og samlet set faldt den solgte mængde til området med 7 pct.

En positiv udvikling i prismixet sikrede dog, at omsætningen ikke faldt tilsvarende, og Carlsberg kunne dermed notere et mindre fald i omsætningen i Vesteuropa på 3 pct. i første kvartal af 2016.

Cees ’t Hart

Det fremgår af en periodemeddelelse til fondsbørsen onsdag morgen.

Af meddelelsens fremgår det desuden, at markedet for øl i Vesteuropa samlet set udviklede sig fladt i kvartalet, mens flere begivenheder i løbet af de første tre måneder ligeledes påvirkede mængden og omsætningen.

»Vores mængder var påvirket af, at vi mistede en kunde i Storbritannien, vores tilbagetrækning fra kontrakter i Finland og Polen samt hårde sammenligninger. Sidste år var første kvartal positivt påvirket af lageropbygning forud for implementeringen af BSP1 på nogle store markeder«, skriver Carlsberg i regnskabet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen