Berlingske Business
10:34Norsk hotelkonge: Hennes og Mauritz er et af verdens bedste selskaber

Stærk dollar giver Coca-Cola modvind

COCA COLA-RESULTS/
Arkivfoto: Coca Cola dåser på række. Foto:

Pengene strømmer stadig ind hos læskedrikgiganten Coca-Cola, men i et mindre tempo på grund af valuta.

Det enorme læskedrikselskab Coca-Cola oplevede et fald i salget i de første tre måneder af 2016. Den stærke dollar gør, at der kommer færre af dem, når salget ude i verden skal veksles.

Omsætningen faldt med fire procent i den første fjerdedel af året. Når man er på størrelse med Coca-Cola, svarer det til, at man har omsat for 2,8 milliarder kroner færre.

FBL-CORRUPTION-INVESTIGATION-FIFA-FILES

Dermed faldt omsætningen i kvartalet til 10,8 milliarder dollar eller 70,7 milliarder kroner. Resultatet faldt til 1,48 milliarder dollar, en spids bedre end ventet blandt de analytikere, der følger selskabet.

»Vi fortsætter med at transformere Coca-Cola til at blive et selskab, der er fokuseret på at skabe værdi ved at skabe stærke kernebrands, øge værdien for kunderne og vores franchisetagere«, skriver administrerende direktør Muhtar Kent i regnskabet.

Det sker med reference til den nuværende strategi, hvor Coca-Cola er i gang med at skære omkostninger for tre milliarder dollar væk.

Samtidig bliver der fokuseret på at sælge de mange forskellige sodavand og drikkevarer i mindre beholdere, så prisen på volumen bliver større.

Besparelserne og strategien er et modtræk til generelt udfordrende markedsbetingelser for Coca-Cola, hvis omsætning er faldet fire kvartaler i streg ifølge nyhedsbureauet Reuters.

COCA-COLA-RESULTS/

Nyhedsbureauet skriver, at forbrugerne generelt vender de sukkerrige sodavand ryggen til fordel for iste, frugtjuice og smoothies.

Den første Coca-Cola blev solgt i 1886 efter at være blevet opfundet af John Pemberton i hans søgen efter en kur mod hans afhængighed af morfin. Det blev til den første opskrift på læskedrikken, der indeholdt cocanødder og cocablade.

Pemberton mente, at drikken kurerede alt fra hovedpine til impotens.

Senere blev produktet købt af forretningsmanden Asa Candler, der fik det markedsført som læskedrik.

Derfra gik Coca-Cola til at blive den globale gigant inden for læskedrikke, der findes i dag.

COCA COLA RESULTS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen