Berlingske Business

Sparerunde koster 195 stillinger hos Arla

arla
Arlas omdiskuterede oplysningskampagne bruger ligesom kocnernens spareprogram ordet »Calcium« Foto:

Mejerigiganten Arla skal mindske udgifterne, og det koster 196 ansatte jobbet. Størstedelen i Aarhus.

Arla skal spare penge og gøre sin organisation mindre. Det koster flere hundrede fyringer, skriver Arla i en pressemeddelelse.

Her fremgår det, at under spareprogrammet "Calcium" vil Arla spare 400 millioner euro over de næste tre år. Det skal gøre Arla mere konkurrencedygtigt.

- For at opnå dette skal virksomhedens drift og funktioner strømlines. Denne proces er nu begyndt, og vi er startet med globale funktioner som Finance, Legal & it, Corporate Strategy, Member Relations, HR & Corporate Affairs.

- Som et resultat af de ændringer, der er blevet annonceret i dag, forventes det, at 195 stillinger på tværs af de berørte funktioner nedlægges. Det drejer sig fortrinsvis om stillinger i virksomhedens hovedkontor i Aarhus, skriver Arla i meddelelsen.

Sideløbende vil Arla sammenlægge sin osteproduktion i Storbritannien, så produktionen af Cheddar sker i Taw Valley og Lockerbie. Det vil give yderligere 154 fyringer, hvis den plan gennemføres.

- Det er aldrig let at sige farvel til værdsatte kolleger - især ikke under disse omstændigheder, og jeg vil gerne takke dem, der forlader os, for det bidrag, som de har ydet til Arla Foods, og jeg ønsker dem alt godt for fremtiden.

- Vi vil give vores fulde støtte til de kolleger, der er berørt af denne proces, skriver administrerende direktør Peder Tuborgh i meddelelsen.

Allerede i april blev det meldt ud, at Arla skulle slanke forretningen, og at det ville koste medarbejdere.

Mejeriet har iværksat planen efter i lang tid at have været presset på konkurrenceevnen.

Samtidigt har det været ude af stand til at holde trit med sin vigtigste konkurrent, den hollandske mejerisværvægter FrieslandCampina, som præsterer markant højere indtjening end Arla.

Det stod dog ikke klart i april, hvor mange af Arlas 19.000 ansatte globalt planen ville ramme.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen