Berlingske Business

Snart bliver det dyrere at købe chokolade

Fordi prisen på kakao er steget voldsomt, bliver det fremover dyrere at købe blandt andet Guldbarrer og marcipanbrød, varsler Danmarks største chokoladeproducent, Toms.

Når danskerne fremover går på jagt i supermarkederne efter Guldbarrer, Guldkarameller, Chokoladeskildpadder og marcipanbrød, skal de forvente at betale mere, end det er tilfældet i dag, skriver metroxpress.

Således varsler Danmarks største producent af slik og chokolade, Toms, der blandt andet også

omfatter Anthon Berg og Bogø Chokolade, prisstigninger som konsekvens af øgede råvareomkostninger.

»Vi har gennem længere tid oplevet, at prisen på kakao er steget og som en naturlig konsekvens af det har vi været nødsaget til at hæve prisen på vores produkter,« siger marketingsdirektør Lars Christensen og fortsætter:

»Prisstigningerne vil primært være at finde på vores chokolade- og marcipanprodukter, da det er kakao og mandler, der er steget i pris,« siger han og oplyser, at prisstigningerne vil træde i kraft i løbet af foråret.«

De verdensomspændende kakaopriser nåede i efteråret det højeste niveau i tre år ifølge aktiemarkedet Nasdaq, og det fik blandt andet chokoladeproducenten Mars til at hæve gennemsnitsprisen med otte procent. Senest har britiske Cadbury valgt at reducere produkternes vægt med 10 procent uden at justere prisen.

Ifølge tal fra Danmarks Statistik er prisen på kakao steget med 21 procent i Danmark siden 2010.

Luksuschokolade fra Peter Beier vil dog holde samme priser, lyder det fra stifteren selv, så længe forretningen går godt.

»Men hvis salget ikke øges, så går det ud over indtjeningen,« siger Peter Beier til metroxpress om de høje råvarepriser.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen