Berlingske Business

Smoothies til små børn er blevet en gigantforretning

Smoorhie
Arkivfoto: Smoothie. Foto:

Inden for de seneste år er danske småbørnsforældre blevet voldsomt glade for poser med smoothie eller frugtpuré, når det kommer til små måltider til deres børn.

Det kan mærkes hos Coop og ikke mindst hos Nestlé, der siden sidste år har erobret en stor del af markedet for den åbenbart vanedannende madløsning til de mindste.

»Det startede som en helt ny type produkt omkring 2010. I starten gik salget trægt, men omkring 2013 og 2014 kan vi se, at markedet begynder at rykke sig.«

»Vi oplevede pludselig en enorm efterspørgsel og hørte historier om mødre, der kørte til Sverige for at købe stort ind af smoothies i klemmeposer,« siger Nordic Brand Manager hos Nestlé Mads Rahbek.

Irma Mad Coop

Den udvikling sendte Nestlé ind på markedet i 2015 med en produktserie under navnet Min Frukt.

Mads Rahbek fortæller, at Nestlé sælger lige under en million klemmeposer om året og har taget en tocifret andel af markedet.

Da prisen for en pose med smoothie er i omegnen af ti kroner, indikerer det et marked på omkring 100 millioner kroner.

»Vi køber dem, selv om de er ret dyre og holder altid øjnene åbne efter tilbud. Det er en god måde at give Lili et fint, økologisk og ikke mindst let måltid, når vi er ude at gå med hende,« siger Kasper Bloch-Jørgensen, far til Lili på halvandet år.

Det mærker man hos Coop, der driver dagligvareforretninger som Brugsen, Fakta og Irma.

»Siden midten af 2014 er salget seksdoblet. Det er en stejl, opadgående kurve,« siger analysechef hos Coop Lars Aarup, der af forretningshensyn ikke sætter konkrete tal på.

æg

Både Nestlé og Coop forventer, at markedet kun bliver større.

»Vi kan ikke se nogen som helst grund til, at det skal stoppe. Markedet er i stærk vækst, og det begynder at udvide sig til også at være blandinger med yoghurt, frugt og grønt og en stribe andre ting,« siger Nestlés Mads Rahbek.

Hos Coop ser Lars Aarup også kun, at markedet bliver større.

»Vi er kun lige begyndt. Jeg forventer, at det vil sprede sig til voksenmad også. Vi ser allerede nu produkter med eksempelvis broccoli og laks. Danskerne efterspørger hurtig og sund mad,« siger analysechefen.

Danmark er verdensmester i økologi Virksomheden Aarstiderne

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen