Berlingske Business
10:02Danske Bank hæver Novo Nordisks kursmål

Smørrebrød sælger bedre end teposer

Mikkel Sarbo
Torvehallerne i København udvidede i foråret 2015 med flere udendørs stande. For første gang omsætningstal er deres omsætningstal for 2014 offentliggjort, det er en kvart milliard kroner om året. Vi taler med Mikkel Sarbo, der driver Tante T samt den populære smørrebrødsforretning Hallens Smørrebrød. Foto:

Mikkel Sarbo sælger både te til udskænkning og til at tage med hjem og ejer desuden en smørrebrødsforretning i Torvehallerne. Han mener, det er utopi at tro, at Torvehallerne kan udvikle sig til udelukkende at være handelssted.

Duften af sød te breder sig om Tante T’s stade i Torvehallerne. Ved høje borde foran de store vinduer sidder unge og ældre og drikker te, mens forbipasserende stopper op og dufter til de forskellige tearter, der står fremme, eller snupper en smagsprøve af lakridsteen.

»Den er god, inden man skal sove, for der er ikke koffein i,« siger en medarbejder.

torvehal_1

Omtrent halvdelen af Tante T’s stade består af udskænkning af te, mens den anden halvdel er afsat til dåser med te, som kunderne kan købe og tage med hjem, og der er stor sandsynlighed for, at kvinden, der smager på teen, køber teen med hjem og drikker den før sengetid. For hos Tante T består størstedelen af omsætningen af salg af poser med te. Men den fordeling er mere undtagelsen end reglen i Torvehallerne, fortæller ejer af Tante T, Mikkel Sarbo.

»Det er helt klart det hurtige mad og drikke, der sælger bedst,« siger han.

Udover Tante T ejer Mikkel Sarbo halvdelen af Hallernes Smørrebrød. Betingelsen for at udvide smørrebrødsforretningen var, at der også skulle sælges delikatesser fra stadet, men det er ikke der, salget ligger.

»Det udgør en absolut marginal af vores omsætning,« siger Mikkel Sarbo.

25BUStorv6.jpg

På denne fredag i juli lige inden klokken 12 bliver der da også langet smørrebrød over disken i højt tempo. Omkring 30 mennesker står i kø og venter på at få et stykke af den danske spise, og i onsdags, som er ugens dårligste dag målt på salg, blev der solgt smørrebrød for 60.000 kroner. Hallernes Smørrebrød sælger ifølge Mikkel Sarbo på årsbasis 200.000 stykker smørrebrød.

Sammenlignet med teforretningen om- sætter smørrebrødsforretningen for det dobbelte, og derfor er Mikkel Sarbo ikke nær så optimistisk som Torvehallernes konceptdirektør, Niels Lønborg, når det kommer til at skabe større handel med fødevarer i Torve­hallerne. Han mener, at kombinationen af udskænkning og salg af varer er ideel – men salg af varer alene er ifølge Sarbo svært at tjene penge på.

Nethandel

» Hvis man virkelig var i stand til at lave nogle prisbaskere, kan det godt være, man kunne flytte noget omsætning over på varer. Men det kan man ikke, hvis det skal hænge sammen økonomisk,« siger Mikkel Sarbo med henvisning til, at man er i konkurrence med supermarkeder, som har et helt andet logistisk setup.

Derfor mener Mikkel Sarbo også, at det er »en illusion« at tro, at Torvehallerne udelukkende skal være handelssted.

»Der findes folk, der kommer her og handler her, og som nærmest kun handler her, men det er en lille andel af danskerne, der har råd til det,« siger han.

mikkeller

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen