Berlingske Business

Slik-bamser i juridisk slagsmål

bams
De to stridsbrødre i karambolage. Foto:

Den schweisiske chokoladevirksomhed Lindt har vundet en juridisk sag mod rivalen Haribo.

To gyldne bamser, den ene af lavet vingummi og den anden af chokolade, har været genstand for en retssag i Tyskland.

Den tyske slikgigant Haribo har nemlig stævnet den schweisiske chokoladevirksomhed Lindt for at imitere Haribos varetegn, vingummibamsen.

Retten i Tyskland har nu afgjort, at Lindts chokoladebamse ikke er en kopi af vingummibamsen. Vingummibamserne har været en del af Haribos sortiment siden 1960'erne, og Lindt lancerede chokoladenbjørnen i 2011.

pep

Sagen har kørt siden Haribo i 2012 tog konkurrenten med i retten, og anklagede dem for, at produkterne var for ens, og at det kunne forvirre forbrugerne.

En tysk domstol gav Haribo medhold, men senere er sagen faldet ud til Lindts fordel ved appelrettten. Lindt argumenterede for, at chokoladebamsens design er baseret på virksomhedens påskehare, som også er pakket ind i guldfolie med et bånd om halsen. Påskeharen blev produceret første gang i 1952.

Lindt er ifølge en pressemeddelelse utrolig lettede over fortsat at kunne glæde alle chokoladeelskere med deres teddybjørn.

NESTLE-RESULTS/

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen