Berlingske Business

Skagen-fabrik spinder guld på ferske rejer

rejer
Overskrift
Foto:
17BUSRejer3.jpg
Overskrift
Direktør Gert Nielsen for rejefabrikken Launis viser rundt på fabrikken og i en rejekutter torsdag den 16. juli 2015.
17BUSRejer1.jpg
Overskrift
På kutteren Casilo arbejder Lasse og Per Andersen i et søn og far makkerskab. Far Per har været fisker i 45 år, mens Lasse kun har været det i et par år, fordi han også har skullet prøve nogle andre ting af. Ingen af dem har kæreste eller kone, men har tidligere haft. For det kan godt være svært at have en viv gående derhjemme: "Når man er så lang tid på hav, skal ens kone helst ik' ha' det røde, når man kommer hjem, " fortæller Per.De grønne kasser vejer 30 kg med rejer og is og skal nogle gange løftes manuelt. Det er mest Lasse, der får lov til det, fordi han er den yngste. Bag på Pers dragt er der skrevet "Jammer og beklag". "Det' et helvede at arbejd' sammen med far, " siger Lasse. "Ja, hvis han bare ku' hold' kæft en gang imellem, " svarer far Per. Så arbejder de videre, mens de smågriner. Direktør Gert Nielsen for rejefabrikken Launis viser rundt på fabrikken og i en rejekutter torsdag den 16. juli 2015.

Efter en række hårde år er tiderne nu blevet betydelig bedre for Launis, der producerer rejer, sild og fiskefrikadeller i store mængder i Skagen og Ålbæk længere mod syd.

Hele 12 ton flotte rejer fra Skagerak er netop modtaget i store, lyseblå fiskekasser på rejefabrikken Launis i Skagen. Kasserne står stablet i lange og høje baner i et kølerum. De første rejer er allerede godt i gang med at blive pillet på store maskiner og bliver efter en kort kogning på et par minutter og en grundig manuel sortering og et sidste kvalitetstjek lagt i plastbøtter med lage.

Snart er store paller stablet i halvanden meters højde med bøtter fyldt til randen med ferske og friskpillede rejer, som aldrig har været frosset.

Det er et helt unikt kvalitetsprodukt – også i internationalt lys, fordi stort set alle andre rejer i lage har været frosset ned, før de sælges som lagerejer.

1

Samtidig er fabrikken den eneste herhjemme, der piller rejer, og den daglige produktion på ti til 12 ton rækker til hele 45.000 rejemadder – om dagen.

Det lyder umiddelbart af ganske meget, men selv om Launis er stor i Nordjylland, er den kun en lillebitte virksomhed på globalt plan med en markedsandel inden for ferske rejer på 1,2 procent.

Virksomheden producerer også sild i lage, friskefrikadeller, fiskepaté, kaviar og inden længe starter de også produktion af fersk torske­rogn.

17BUSRestaurant-Hyttefadet.jpg

En del af Launis-koncernen er også Nielsens Fiskeeksport, som forarbejder 30.000 ton sild om året, samt et datterselskab i Lofoten i Norge, der leverer store mængder af især sild i store tønder til Launis i Ålbæk syd for Skagen.

Launis omsætter årligt for 460 millioner kr. og beskæftiger 180 medarbejdere. Det gør den til en af de absolut største arbejds­pladser i Skagensområdet og især i Ålbæk, hvor virksomheden har sit hovedkontor på Industrivej Nord. Sidste år gav virksom­heden et overskud på 14 millioner kr. og havde en egenkapital på 52,5 millioner kr.

»Det er vi ganske godt tilfredse med, men det kommer så også efter en række hårde år, hvor der har været mangel på rejer og andre vanskelige vilkår. De svære år har presset os til at rationalisere og automatisere produktionen, hvilket har bidraget til den fremgang, vi nu oplever,« siger Gert Nielsen, der er administrerende direktør og ejer af virksomheden, som har været i familiens eje gennem tre generationer.

Virksomhedens produkter sælges over det meste af Europa, men hoved­markederne er Frankrig, Italien og Spanien. En del sælges også i Sverige og Storbritannien samt herhjemme, hvor Launis er leverandør til alle større supermarkeder. Enten under eget navn, eller under de privat label-mærker, som eksempelvis Dansk Supermarked benytter.

16BUSborgmester.jpg

På globalt plan er fiskeriet efter rejer halveret siden det toppede i 2004, hvilket har fået priserne til at stige med 30 til 40 pct. Men i de danske farvande er fiskeriet gået frem, og sidste år blev kvoten sat op med 15 pct., hvorfor de danske rejefiskere generelt har gode tider.

»Men for os er det et problem, at prisen på rejer er steget så meget. Vi risikerer, at forbrugerne løber skrigende væk og køber laks eller andre pålægsprodukter i stedet for,« siger Gert Nielsen.

Launis har siden 2009 også fremstillet fiskefrikadeller under navnet »Skagens Fiskerestaurants pandestegte fiske­frikadeller,« og produktionen på et fuld­automatisk stege­anlæg er hastigt stigende.

»Salget af fiskefrikadeller er steget 20 procent om året og er vores hurtigst voksende produkt,« siger virksomhedens kommercielle direktør, Keld Lyng.

Han tilføjer, at man venter samme vækst i de kommende år, men generelt står virksomheden over for store udfordringer på grund af øget konkurrence fra ind- og udland.

»Derfor vil vi gerne gå sammen med andre. Så vi kigger efter både opkøb, fusioner og samarbejde med andre virksomheder og har vores balkort ude flere steder,« siger Gert Nielsen.

Stribevis af danske producenter af seafood er lukket i de senere år, så det er en branche præget af hård konkurrence og store strukturtilpasninger.

hum

Launis producerer også rejer på dåse, der især sælges i udlandet, og på fabrikken er der stor travlhed torsdag formiddag.

Gaffeltrucks kører i stor hast gennem virksomheden, og på sin mobiltelefon kan Gert Nielsen se præcis, hvor de rejekuttere, som forsyner virksomheden med råvarer, befinder sig.

»En af kutterne er netop nu er ved at lande flere ton rejer nede i havnen. Der kommer en anden kutter ind her i løbet af formiddagen, så der er jeg nødt til at tage ned nu,« siger Gert Nielsen og suser af sted i stor fart med kurs mod Skagen Havn.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen