Berlingske Business

Scandinavian Tobaccos vækst presses af nye EU-regler

Tobacco
Foto:

Et nyt sæt EU-regler omkring design på tobakspakker har givet rystelser på det europæiske tobaksmarked, og det har også ramt salget hos danske Scandinavian Tobacco Group.

Selskabet, der blandt andet gør sig inden for cigarer og pibetak, solgte for 1740 mio. kr. i perioden juli, august og september, hvilket var en stort flad udvikling set over et år.

Til gengæld er driftsoverskuddet, EBITDA, blevet forbedret til 328 mio. kr. fra 305 mio. kr. i samme periode året før som følge af lavere omkostninger til logistik og et ændret mønster i forbruget af salgs- og markedsføringsomkostninger.

De nye EU-regler blev også nævnt i forbindelse med seneste regnskab i august, men det skaber fortsat bølgegang på markederne, og Scandinavian Tobacco Group har nu set sig nødsaget til at nedjustere forventningerne til 2016.

Selskabet regner nu med en flad organisk vækst på 0 pct. i år mod en tidligere forventning om en vækst på 1-3 pct.

- Vores justerede forventninger til nettoomsætningen afspejler vores nuværende helårsforventninger til udviklingen i salget, som er påvirket af de fortsatte udfordringer for kategorien for maskinfremstillede cigarer.

- Udfordringerne relaterer sig primært til den sene implementering af EU's tobaksdirektiv i national lovgivning. Effekterne af dette fortsætter ind i fjerde kvartal og forstyrrer leverancer og markedsdynamikker mere end tidligere forventet, skriver STG i sit regnskabet.

Tobacco

Derimod er der ikke justeret ved forventningerne til årets indtjeningsvækst. Her er der fortsat udsigt til en vækst i driftsoverskuddet før af- og nedskrivninger, EBITDA, på 3-5 pct.

Tobacco

I forbindelse med regnskabet oplyser tobakskoncernen, at der skal spares mere, hvilket kan koste op mod 150 ansatte. Det skal give besparelser på 60-65 mio. kr. om året.

Tidligere i efteråret varslede selskabet en anden spareplan, hvilket blandt andet betød lukning af to fabrikker - herunder én på Falster.

Selskabet har i forvejen gang i en større spareplan, hvor der skal barberes 140 mio. kr. af omkostningerne inden 2017. Her venter selskabet at være i mål med to tredjedele af programmet i år, er meldingen i torsdagens regnskab.

tobak

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen