Berlingske Business

Scandinavian Tobacco scorer kasssen på amerikanernes rygetrang

cigar
Salget af håndrullede cigarer stiger med 33 procent.

Salget af håndrullede cigarer buldrer afsted i USA, og den høje dollarkurs giver solide resultater hos Scandinavian Tobacco.

Der er grund til høj cigarføring på Scandinavian Tobacco Groups hovedkvarter i Søborg. Halvårsregnskabet viser nemlig, at amerikanernes smag for håndrullede cigarer kombineret med den høje dollarkurs klirer godt i pengekassen.

Salget af de eksklusive cigarer steg med 33 procent i første halvår af 2015 til 884 mio. kroner, men justerer man for valutakurserne er stigning blot på 8,6 procent.

Samlet set stiger Scandinavian Tobacco Groups omsætning med 13,3 procent (4,0 procent justeret for valuta) til 3.225 mio. kroner, mens driftsresultatet (EBITDA) vokser med 131 mio. kroner til 634 mio. kroner. Tobaksselskabet oplyser i regnskabet, at bruttomarginen ligger på 49,2 procent.

Anders Colding Friis, adm. direktør Scandinavian Tobacco Group.

»Vi fortsatte væksten i første halvår samtidig med, at vi har fokuseret på optimering af vores supply chain. Vi er meget tilfredse med den fortsatte vækst på det amerikanske marked for håndrullede cigarer,« lyder det fra koncernfinansdirektør Sisse Fjelsted Rasmussen i en kommentar til regnskabet.

En del af væksten kommer efter Scandinavian Tobacco Group købte den belgiske cigarproducent Verellen i september 2014. Den virksomhed er nu fuldt integreret i produktionen og bidrager med 3,1 procentpoint til væksten.

Scandinavian Tobacco Group har desuden ændret distributionsstruktur i Rusland, hvor lokal partner fremover skal håndtere den samlede lokale tobaksportefølje, hvilket man forventer vil bidrage positivt til resultaterne i andet halvår af 2015.

Pics-cigar

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen