Berlingske Business

Salget af valgflæsk eksploderer i dag

Jens Slagter
Overskrift
Jens Slagter, slagtermester ved Slagteren ved Kultorvet i København, oplever en kraftig stigning i efterspørgslen på flæsk ved dagens valg. Med 400 kg flæsk klar til kunderne har han endnu ikke udsolgt, da Berlingske Business besøger ham kort efter middag. Foto: Rune Wriedt Larsen Foto:
slagteri ved kultorvet
Overskrift
Slagteren ved Kultorvet i København, oplever en kraftig stigning i efterspørgslen på flæsk ved dagens valg. Med 400 kg flæsk klar til kunderne har han endnu ikke udsolgt, da Berlingske Business besøger ham kort efter middag. Foto: Rune Wriedt Larsen

Salget af flæsk stiger kraftigt op til dagens valg. Dette valg slår alle rekorder, fortæller Danish Crown, mens en slagtermester står klar med 400 kg flæsk.

Efter godt tre uger med politisk valgflæsk i valgkampen er det blevet tid til at afgive stemmerne – og til at spise valgflæsk i mange af landets kantiner og hjem. Traditionen tro hører valget sammen med stegt flæsk med persillesovs.

Men i år slår salget af flæsk alle rekorder, lyder det fra både Danish Crown og fra Jens Slagter, der begejstret fortæller over disken i Slagteren ved Kultorvet i det centrale København.

»Der hænger ordrer en masse derned ad. Jeg har aldrig solgt så meget flæsk, som jeg gør ved det her valg,« siger slagtermesteren, der efter 25 år på Købmagergade har oplevet efterspørgslen stige fra valg til valg.

Traditionen med at spise valgflæsk stammer fra den tid, hvor flæsket stort set kun bestod af fedt. Når politikere gav sig ud for noget, de ikke var, sammenlignede folk det med fedtstykket, der gav sig ud for at være kød.

»Det er en skæg tradition, at folk altid skal have flæsk. Nogle ved godt, at der bliver udsolgt sidst på dagen, så de har bestilt ugevis på forhånd, andre ringer fra morgenstunden og spørger, om vi stadig har noget tilbage. Vi har selvfølgelig garderet os, så vi håber, vi har nok,« siger Jens Slagter, der fortæller, at slagterbutikken har over 400 kg flæsk klar til kunderne på valgdagen.

Danish Crown

Sætter nye rekorder

Den store stigning i efterspørgslen er dog ikke noget, der kan mærkes på omsætningen i slagterbutikken.

»Nej, så køber de jo ikke bøffer. Så det bliver nogenlunde det samme. Men drengene bliver så gode til at skære flæsk i skiver,« siger Jens Slagter, mens tre medarbejdere ekspederer kunder i højt tempo ved siden af.

Hos Danish Crown kan man også mærke en stor stigning i salget. Slagterikoncernen har solgt 2,8 millioner skiver flæsk på det danske marked i ugen op til dagens valg, mod 1,9 millioner skiver på en normal uge på denne årstid.

»Vi ved, at når der bliver udskrevet valg, så skal vi op i tempo og have sat mere flæsk af til det danske marked,« siger kommunikationsdirektør Anne Villemoes.

Hun fortæller også, at dagens valg sætter nye rekorder i forhold til tidligere år. Mens salget normalt stiger 20 pct. i løbet af en valgkamp til et folketings- eller kommunalvalg, er salget altså steget med 47 pct. i valgkampens sidste uge. Danish Crown påpeger dog, at man i år kun har tal for den sidste uge og ikke alle tre ugers valgkamp.

»Men vi kan se, at afsætningen af valgflæsk stiger,« siger hun.

Danish Crown

Men, skynder Anne Villemoes sig at tilføje, der er også sket meget med produktet siden traditionen startede for flere årtier siden. Intensiv svineavl gør, at der i dag er langt mere kød på et stykke flæsk.

»Både politikere og flæsk gav sig ud for at være noget, de ikke var. Nu har produktet ændret sig. Så må man håbe, at politik også er blevet mere regulært,« siger Anne Villemoes.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen