Berlingske Business

Salg af usunde energidrikke eksploderer

pix-cult
Energidrikken Cult. Foto:

Danskerne købte sidste år ni millioner liter »energidrik«. Det er mere end dobbelt så meget som i 2010.

Danskernes forbrug af »energidrik« stiger kraftigt. I 2012 købte vi ni millioner liter af blandt andet Cult, Monster, Red Bull mod fire millioner liter i 2010, skriver Politiken.

Det har kun været lovligt at købe de stærke drikkevarer, der indeholder koffein og ofte endnu større mængder sukker end traditionel sodavand.

Morten Vedel fra 7-Eleven Danmark fortæller til avisen, at det især er unge mænd, der køber energidrikke, men også børn køber dem på trods af advarsler fra Fødevarestyrelsen og DTU Fødevareinstituttet.

I Danmark kræver lovgivningen af energidrikke er påført en advarsel om at børn, gravide og ammende kvinder ikke bør indtage drikke med højt koffeinindhold, og på flere af landets skoler er der indført forbud mod drikkevarerne.

- Energidrikke er ikke for børn. Vi oplevede blandt andet, at der var børn, der overreagerede i frikvartererne efter at have drukket energidrik, og der var børn i 4.-5. klasse, som havde en halv liter energidrik med til madpakken. Det hører ikke til i skolen, så vi valgte at indføre et forbud mod drikkene, og det har hverken børn eller forældre klaget over, fortæller skoleleder Peter Christensen-Dalsgaard fra Kolding Realskole til avisen.

Det synspunkt bakkes op af eksperter.

- Koffein i større mængder kan forårsage midlertidige adfærdsændringer, øget nervøsitet og ængstelighed hos børn, advarer forsker Marta Axelstad Petersen fra Afdeling for Toksikologi og Risikovurdering på DTU Fødevareinstituttet.

Hun understreger, at energidrikke ikke er farlige for voksne med et mådeholdent forbrug.

BNB

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen