Berlingske Business
09:43Jyske Bank løfter Norden-kursmål

Salg af svinekød på nettet er et hit i Kina - Danish Crown jubler

CHINA-SINGLES DAY/LOGISTICS
Fra den store kinesiske webshop, Tmall Foto:

Kinesiske forbrugere - især yngre - køber i stigende grad svinekød i web-butikker. Det får de fragtet hjem med scootere. Danish Crown venter sig meget af det boomende online-salg.

Kineserne er vilde med svinekød, og en af de nye trends er, at forbrugerne, især de yngre, i stigende grad køber kød på nettet, blandt andet i store online-butikker.

I takt med, at det voksende online-salg af svinekød boomer, har produkter fra Danish Crown, der er en af Europas største i svinekødsbranchen, fundet vej til de kinesiske webshops. Og det får af gode grunde selskabets eksportfolk til at juble for online-markedet har ifølge eksperter et ganske enormt potentiale.

»Flere af de store online-butikker har allerede købt nogle af vores bulkprodukter, som de selv pakker og videredistribuerer til kunderne i mindre pakninger,« siger eksportchef Arnth Henriksen til Danish Crowns medarbejderblad, »Krogen«.

15BUSArla-Innovation-Center.jpg

Han venter, at online-salget af Danish Crown-produkter vil stige fremover.

Store kinesiske webshops som Tmall, Yugioh og JD.com har et fintmasket distributionsnet, der hurtigt og billigt kan få kødet ud til forbrugere i kinesiske millionbyer, f.eks. Beijing og Shanghai.

I de to storbyer fragtes kødet videre i lastbiler til decentrale lagre, hvorfra en hær af knallert- og scooterkørere med kølekasser bag på deres tohjulede køretøjer leverer kødet ud til forbrugerne. I modsætning til de konservative ældre forbrugere har de yngre valgt at købe kød online.

»De lægger selvfølgelig meget vægt på, at de sparer tid. Men de stoler også mere på, at det kød, de får leveret fra netbutikkerne, er den ægte vare, og at der er styr på alt omkring kvalitet og fødevaresikkerhed,« siger Arnth Henriksen.

kinasaxo

Kina er det land i verden, hvor der bliver spist mest svinekød. Sidste år slog Kina rekord i import fra forskellige lande, ikke mindst Danmark og USA.

Danish Crown sender løbende med skib store partier af biprodukter til Kina, som typisk ikke bliver spist i Europa, herunder tæer, næser og ører fra svin, samtidig med, at der er et stigende salg af svinekød.

Sidste år tegnede Danish Crown sig for 21 procent af den danske eksport til Kina. I de mest moderne og udviklede storbyer har Danish Crown et godt salg af premium kødprodukter. Kunderne er blandt andet store kæder og cateringfirmaer og altså nu også online-butikker.

Det samlede kineiske salg af friske fødevarer online blev i 2016 skønnet til 100 milliarder yuan eller 97 milliarder kr. Det er syv procent af Kinas totale salg af friske fødevarer. Salget ventes at blive fordoblet til 194 milliarder kr. næste år, ifølge det kineiske analysefirma iResearch, skrev Reuters fornylig.

139775527.jpg

Danish Crownt håber med byggeri at en ny fabrik til 300 mio. kr. i Shanghai, der skal være færdig i 2019, at få en større del af det kinesiske marked for svinekød. Herfra skal sendes frisk kød til forbrugerne i byen.

Projektet er søsat samtidig med, at amerikanske Hormel Foods forbereder at åbne en ny fabrik i nærheden, dvs. i  Zhejiang provinsen i tredje kvartal i år.

Billede

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen