Berlingske Business

Saftevandskongens succes

Saftevandskongens succes - 1
Jørgen Dirksen (th.) sammen med formanden for Dansk Cykle Union Peder Pedersen. Foto:

Rynkeby Foods topchef Jørgen Dirksen har ikke kun succes med cykelløb. Han har også skabt Nordens største juiceproducent.

Juice- og saftproducenten Rynkeby Foods har gjort det, mange andre virksomheder kun kan drømme om.

Selskabet har formået at få landets statsminister, et par andre ministre og en hel stribe af kendisser til at cykle en uge ned gennem Europa i et løb, som alle forbinder med sundhed, velgørenhed og Rynkeby.

Som topchef i Rynkeby Foods vil Jørgen Dirksen ikke tage æren for den store markedsføringssucces.

»Ideen er heldigvis vokset op blandt nogle af vores medarbejdere,« fortæller Jørgen Dirksen.

Medarbejderne talte til en julefrokost om at cykle til Paris. De udfordrede hinanden, og bad Rynkeby sponsere turen. Det blev dog kun til småbeløb og nogle trøjer, men medarbejderne rejste penge andre steder, og forærede overskuddet til Børnecancerfonden.

Det er otte år siden. Fem år tilbage kom kendisserne til løbet, og siden da har Jørgen Dirksen selv trådt i pedalerne i den uge, der skal til for at nå Paris. Han er langtfra den eneste hos Rynkeby, der har ladet sig smitte af begejstringen.

»Vi har en sundhedsprofil i virksomheden, og så gavner turen vores team building. I dag har over 20 procent af vores medarbejdere cyklet til Paris,« fortæller Jørgen Dirksen.

Den store oprydning
Han kom til Rynkeby Foods i 2000 – året før cykelløbet begyndte.

»Da jeg kom hertil, vidste jeg, at jeg kunne lide juice, og så kendte jeg til at arbejde med fødevarer, for jeg kom jo fra Toms,« fortæller Jørgen Dirksen.

Hans første opgave var at rydde op i den gamle juice- og saftkoncern, som Arla to år forinden havde overtaget hele ejerskabet af.

Den store oprydning havde han prøvet før. Under sin fire-årige ledelse af norske Tomten tilbage i 90erne var opgaven den samme, og det er blandt andet erfaringer herfra, som Jørgen Dirksen har trukket på.

»I dag er vi Nordens største producent af juice og saft, og vi er også de mest effektive,« fortæller han.

De seneste fem år er Rynkebys årlige omsætning steget med 60 procent til knap en milliard kroner. Det er rigtig mange flasker juice og saftevand, der skal sælges, for at nå derop.

Desværre er resultatet ikke fulgt med omsætningen. Blot tyve millioner kroner før skat blev det til sidste år, men det forklarer Jørgen Dirksen med de mange investeringer i produktionsapparatet.

Produktionen er under hans ledelse forsøgt samlet i Ringe på Fyn. Det betyder lidt pudsigt, at Rynkeby Foods ikke mere har produktion i Rynkeby, som også ligger på Fyn. Fabrikken blev lukket for seks år siden.

Hele verden kan erobres
Ud over at effektivisere produktionen kan Jørgen Dirksen tage æren for Rynkebys ekspansion uden for landets grænser, hvor især Sverige har været målet.

»Vi er nået rigtig langt med det strukturmæssige. Nu gælder det den geografiske ekspansion. Først og fremmest i Norden, men i princippet er der ingen grænser. Vi har hele verden at ekspandere i,« siger Jørgen Dirksen.

Privat bor han i Odense. 25 kilometer fra arbejdspladsen, og med cykelløbet i kalenderen er der ingen vej udenom.

»Jeg cykler til og fra arbejde, men mest i foråret, hvor jeg skal forberede mig til turen,« siger Jørgen Dirksen.

Han stiller op under de samme betingelser som Rynkebys medarbejdere. Det vil sige, han bruger sin egen ferie og modtager et tilskud på 2.000 kroner til startgebyret på 10.000 kroner.

Resten af sommerferien er brugt på Femø Jazzfestival, og så er det også blevet til et par dage i sommerhuset.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen