Berlingske Business

Sabmiller-salgstal tyder på bedring i Europa

sabmiller
Carlsberg-konkurrenten Sabmiller offentliggjorde tirsdag morgen salgstal for andet kvartal. Foto:

Carlsberg-konkurrenten Sabmiller offentliggjorde tirsdag morgen salgstal for andet kvartal.

Selvom det overordnede billede ikke imponerer, steg omsætningen i før afgifter (NPR) med 3 pct. i Europa, hvilket var bedre end ventet, og det tyder også godt for Carlsberg i regionen.

Det vurderer Michael Friis Jørgensen, analytiker i Alm. Brand Markets, over for Ritzau Finans.

- Det er bestemt ikke voldsomt imponerende salgstal. Ikke desto mindre ser billedet i Europa en smule bedre ud, end det billede Carlsberg tegnede i forbindelse med sidste nedjustering. Derfor er salgstallene også en lille, positiv pil opad for Carlsberg, siger han.

Sabmillers store styrke er dog ikke på det europæiske marked, påpeger analytikeren. Det er derimod Afrika, Latinamerika og USA, hvor vækstraterne også er relativt pæne. Koncernens NPR steg med 11 pct. i Afrika, 9 pct. i Latinamerika og faldt 2 pct. i Nordamerika.

Til gengæld var væksten i Asien sløv, hvilket understreger de hårde markedsvilkår, som også presser Carlsberg i regionen. Her faldt den samlede volumen i andet kvartal med 3 pct. anført af en opbremsning i den kinesiske vækst.

- Som region er Asien ikke specielt stærk, og jeg forventer, at Carlsberg vil levere på nogenlunde samme niveau, siger Michael Friis Jørgensen.

Carlsberg-investorerne ser ikke umiddelbart ud til at glæde sig over salgstallene fra Sabmiller. Aktien falder tirsdag ved middagstid 0,3 pct. til 525,50 kr.

- Overordnet set er det positivt nyt for Carlsberg. Men når aktien ikke rører på sig i dag, kan det skyldes, at der fortsat hersker stor tvivl om, hvorvidt fusionen mellem AB Inbev og Sabmiller overhovedet bliver til noget, siger analytikeren med henvisning til den mulige sammenlægning, som der snart vil komme en afklaring omkring.

Carlsberg kommer med regnskab for tredje kvartal 11. november i år.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen