Berlingske Business

Sådan går det Arla på de udenlandske markeder

Arla
Foto:

Arlas omsætning af mejerivarer faldt i Europa, men steg i resten af verden.

Arlas omsætning af mejerivarer i Danmark faldt med fire procent sidste år og udgjorde i alt 6,8 milliarder kroner.

De øvrige europæiske markeder er også præget af hård konkurrence, mens der til gengæld er omsætningsvækst i resten af verden.

Her følger et rids af, hvordan det er gået for Arlas produkter i udlandet i 2015:

Storbritannien:

Omsætningen steg med 100 millioner euro til 2,9 milliarder euro. Arla er det største mejeriselskab og nummer et inden for frisk mælk, fløde, smør og blandingsprodukter.

Tyskland:

Omsætningen faldt med 14 procent til 1,17 milliarder euro på grund af hård priskonkurrence. Arla lancerede skyr med succes sidste år, ligesom Kærgården og Buko-varemærkerne fortsat sælger godt.

Rusland:

Omsætningen faldt med hele 64 procent til 39 millioner euro på grund af den russiske embargo mod mejeriprodukter fra EU. Arla har derfor indgået partnerskaber med lokale virksomheder, men forbereder sig ellers bare på, at embargoen engang ophæves.

Mellemøsten og Nordafrika:

Omsætningen voksede med 19 procent til 530 millioner euro. Foruden Lurpak-smør er ostebrandet Puck populært i regionen.

Øvrige Afrika:

Omsætningsfald på 15 procent til 75 millioner euro. Her er Nigeria det største marked, og mælkepulver og UHT-behandlet mælk er blandt de mest populære varer.

USA:

Omsætningsvækst på 14 procent til 123 millioner euro. Amerikanerne er vilde med ost, og målet er at etablere Castello som varemærke, ligesom man også vil have en større bid af markedet for flødeost.

Kina og Sydøstasien:

Arlas omsætning steg med 41 procent i regionen til 120 millioner euro. Her er UHT-behandlet mælk og mozzarellaost blandt de mest populære produkter.

Kilde: Arla

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen