Berlingske Business

Rusland blev hans skæbne

19BUSJoergen-buhl.jpg
Overskrift
Carlsbergs snart forhenværende topchef, Jørgen Buhl Rasmussen, må erkende, at Rusland ikke udviklede sig, som han havde håbet på. Foto: Liselotte Sabroe
 
 
 

Jørgen Buhl Rasmussens eftermæle overskygges totalt af Rusland. Hans fingeraftryk på Carlsberg blev aldrig det, han troede, da han tiltrådte i ølvirksomheden.

Der var ikke mange, der kendte Jørgen Buhl Rasmussen, da han kom til Carlsberg i 2006 fra Gilette. Men allerede året efter smed daværende administrerende direktør Nils Smedegaard Andersen bomben i Carlsberg og fortalte, at han skiftede til posten som øverste chef i A.P. Møller - Mærsk.

Det banede vejen for Buhl, der satte sig i øldirektørstolen 1. oktober 2007. Med tiltrædelsen arvede Buhl også dengang opkøbet af Scottish & Newcastle (S&N), som havde været længe undervejs, men som Buhl fik lov til at sparke i mål.

19BUSCarlsberg-formand-Flem.jpg

Det var et drømmeopkøb, og det var – og er stadig – Danmarkshistoriens største opkøb i udlandet. 57 milliarder kroner betalte Carlsberg for sin del, mens Heineken stod for resten af det over 100 mia. kr. store opkøb. Bagefter delte de to bryggerier rovet i porten, og blev igen ærkerivaler på det globale ølmarked.

Buhl stod med en fantastisk mulighed for at sikre Carlsberg i konkurrencen med verdens største bryggerier.

»Det her sikrer Carlsbergs fremtid. Det er en transformering af Carlsberg. Det er en af de største, om ikke den største, dag i Carlsbergs historie nogensinde, for det gør, at vi kommer helt op i den globale top og bliver for fremtiden en væsentlig spiller i bryggeri­branchen,« sagde Jørgen Buhl Rasmussen, da S&N-opkøbet blev præsenteret i London i januar 2008.

pix-BRITAIN-DENMARK-DRINK-COMPANY-EARNINGS-CARLSBERG

Sammen med bestyrelsen så han Rusland som et kvantespring fremad for Carlsberg.

Tilmed et kvantespring, der skulle sikre yderligere vækst i Asien senere hen.

»Det er ikke så vigtigt, hvor meget vi tjener nu og her i Asien (...) Vi bygger Asien op, så den dag, hvor væksten aftager i Østeuropa og Rusland, om det så er om syv, ti eller 15 år, har vi i Asien en platform, der skal overtage på det tidspunkt,« sagde Jørgen Buhl Rasmussen i 2008.

Væksten udeblev

Men væksten udeblev. Rusland ændrede sig fundamentalt ultrakort tid efter, da finanskrisen fik væksten i Rusland til at forsvinde. Og Rusland blev hans skæbne.

For selv om Jørgen Buhl Rasmussen har sat et hav af andre initiativer i søen, har deres fulde udbytte endnu ikke foldet sig ud. Her tænkes på omsiggribende ædringer i den måde, Carlsberg tænker produktion, logistik og markedsføring på. At det er vigtige aftryk, er alle eksperter enige om, det drukner bare i Rusland.

Carlsberg-formand Flemming Besenbacher

Dybt frustrerende

Selv sagde han det meget klart i november sidste år i et stort interview i Berlingske Business, hvor han meget passende gjorde status over sin tid som topchef i Carlsberg.

»Den væksthistorie, vi alle sammen så for os, da vi overtog S&N, har vi ikke fået. Det skyldes det her meget store marked i Rusland.«

Interviewet blev lavet på et tidspunkt, hvor han, sammen med bestyrelsesformand Flemming Besenbacher, godt selv vidste, at hans tid i Carlsberg var ved at rinde ud, og han lagde ikke skjul på sin dybe frustration over de dårlige kort, han var blevet givet som følge af udviklingen i Rusland.

»På grund af dette ene marked ender vi bare i status quo. Det er lidt surt, for alt det, vi gør, drukner i Rusland. Det er ikke godt nok, når du ser på Carlsberg udefra som investor. Men det er dybt frustrerende, fordi vi ikke kan vide, hvornår vi kommer til at se vækst,« sagde Jørgen Buhl Rasmussen.

NETHERLANDS-BREWERY-CARLSBERG

Men 15 juni er det slut. Ser man bort fra S&N-opkøbet, er Carlsberg siden 2008 kun vokset fem milliarder kroner på toplinjen og driftsindtjeningen bare øget fra cirka otte milliarder kroner til nu godt 9,2 milliarder kroner i 2014-regnskabet, der blev offentliggjort i går. Carlsbergs aktiekurs er faldet i samme periode, så virksomheden i dag er mindre værd, end da Buhl kom til.

»Jeg har ikke nået at skabe aktionærværdi, som selvfølgelig gerne skulle være en del af det. Det drives af en ting – Østeuropa, som har været op ad bakke for os,« siger Jørgen Buhl Rasmussen, der dog også mener, at han har haft positiv indflydelse på Carlsberg i en vigtig periode.

»Carlsberg er en helt anden virskomhed i dag end for syv til otte år siden, mere international og agerer mere som en gruppe. Vi har fået flere og bedre kompetencer ind, og de er på et helt andet niveau, end da jeg kom til. Eksekvering mener jeg, at jeg har sat et meget stort fingeraftryk på,« siger snart 60-årige Jørgen Buhl Rasmussen, der ønsker at gå efter en bestyrelseskarriere, når han er færdig i Carlsberg.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen