Berlingske Business

Royal Unibrew øger optimismen efter opkøb

Royal Unibrew
Foto:

Royal Unibrew lukker andet kvartal med et regnskab, der er bedre end ventet og præciserer forventningerne til den øvre del af det tidligere udmeldte interval.

Efter en travl sommer venter Royal Unibrew nu at omsætning og resultat for hele året lander i den øvre ende af det interval, som bryggeriet tidligere har meldt ud nemlig en nettoomsætning på mellem 4.065 og 4.225 millioner kroner og et driftsreusltat på mellem 655 og 720 millioner kroner.

Optimismen bunder dels i det gode nordvesteuropæiske vejr i begyndelsen af tredje kvartal, men især i købet af det finske bryggeri Hartwall, som Royal Unibrew købte i begyndelsen af juli for at styrke sin tilstedeværelse i det nordøstlige Europa.

»Vi har med købet af den finske bryggerivirksomhed Hartwall i begyndelsen af juli 2013 udnyttet en unik mulighed for at styrke vores markedsposition i den nordøst-europæiske region. Købet er helt i tråd med vores overordnede strategi om at fokusere på markeder, hvor vi kan opnå en væsentlig position. Jeg forventer, at købet vil styrke Royal Unibrews indtjening pr. aktie før integrationsomkostninger i 2014,« siger administrerende direktør Henrik Brandt i regnskabsmeddelelsen.

I andet kvartal omsatte Royal Unibrew for en milliard kroner og landede et nettoresultat på 142 millioner kroner. Vesteuropa er klart selskabets hovedmarked med en omsætning på 732 millioner og et resultat før skat på 122 millioner kroner. I Nordøsteuropa omsætter Royal Unibrew for 205 millioner kroner med et resultat før skat på 25 millioner kroner.

Royal Unibrew dropper direktionens hidtidige kontante bonusordning og erstatter den med et incitamentsprogram til direktionen på 33 millioner kroner.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen