Berlingske Business

Royal Unibrew køber Finlands næststørste bryggeri

Administrerende direktør i Unibrew Henrik Brandt
Administrerende direktør i Unibrew Henrik Brandt Foto:

Royal Unibrew har torsdag haft den store tegnebog fremme og købt det finske bryggeri Hartwall for 2,8 milliarder kr.

Royal Unibrew  har indgået en aftale med den hollandske ølkæmpe Heineken om at købe Finlands næststørste bryggeri, Hartwall. Købsprisen er sat til 2,8 milliarder kr. baseret på en Enterprise Value på 3,3 milliarder. Det oplyser Royal Unibrew torsdag.

Købet er et led i Royal Unibrews strategi om at være stærk regional bryggerivirksomhed med markedsledende positioner inden for øl, malt- og læskedrikke i Norden og Baltikum.

”Vi har respekt for Hartwalls markedsposition, stærke mærker og betydelige innovation, og købet af Hartwall understøtter Royal Unibrews strategi rigtig godt. Hartwall og det finske marked har mange lighedspunkter med vores danske forretning, og vi er overbeviste om, at vi som langsigtet og fokuseret ejer i et tæt parløb med ledelse og medarbejdere kan styrke Hartwall kommercielt og operationelt og dermed sikre en bedre indtjening,” siger CEO Henrik Brandt, Royal Unibrew.

Hartwall har en række egne og internationale mærker, og Hartwall er markedsleder i Finland i kategorierne kildevand, cider og Ready To Drink samt en stærk nummer to inden for øl, læskedrikke og energidrikke. Ikke-alkoholiske drikke udgør 43 pct. af omsætningen, mens øl, cider og RTD samlet står for 44 pct. af omsætningen. 13 pct. af omsætningen skabes af forretningsenheden Hartwa-Trade, som har agenturer for en række internationale spiritus- og vinmærker.

Ny storaktionær

Købet af Hartwall bliver delvist finansieret ved lån, men en del af finansieringen vil også ske ved at udstede nye aktier til Hartwall Capital Oy, der ejes af Hartwall-familien, som grundlagde Hartwall bryggeriet i 1836 og ejede det frem til fusionen med Scottish & Newcastle i 2002. Indtil 2008, hvor Heineken og Carlsberg købte Scottish & Newcastle, var familien Hartwall storaktionær i den britiske bryggerikoncern.

Hartwall Capital vil komme op på en ejerandel på knap ti pct. af Royal Unibrew, og kapitaludvidelsen svarer til et provenu på 572 mio. kr.

”Med Hartwall Capital får vi en langsigtet og engageret aktionær med et unikt kendskab til Hartwall bryggeriet og dets marked samt finske erhvervsforhold i bred forstand. Deres opbakning er en vigtig støtte for Royal Unibrew på det nye marked,” siger bestyrelsesformand Kåre Schultz, Royal Unibrew.

Indtil 2015 indstiller Royal Unibrew midlertidigt udbyttebetaling og aktietilbagekøb, mens Hartwall integreres, og gælden fra købet nedbringes. Købet af Hartwall ventes allerede fra 2014 at øge Royal Unibrews resultat og indtjening pr. aktie før integrationsomkostninger.

Udvidet samarbejde med Heineken

Udover handelen med Hartwall har Royal Unibrew og Heineken aftalt at udbygge deres partnerskab sådan, at Royal Unibrew og Hartwall de næste 10 år får ret til at producere Heineken-mærket til både Finland, Estland, Letland og Litauen. I forvejen producerer Royal Unibrew Heineken mærket til Danmark og er distributør for Heineken i Baltikum, mens Hartwall er distributør i Finland.

Også samarbejdet med PepsiCo befæstes, da både Hartwall og Royal Unibrew i en årrække har været licensproducent for Pepsi, som både i Finland og i Danmark har en stærk markedsposition.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen