Berlingske Business

Rival vokser mere og banker Arla

NETHERLANDS ROYALTY
epa04921792 Dutch Queen Maxima (C) visits a cheese factory of FrieslandCampina in Workum, The Netherlands, 09 September 2015. EPA/KOEN VAN WEEL Foto:

Arla får baghjul af sin hollandske rival, FrieslandCampina. Selskabets salg voksede med 10 procent til 90 mia. kr. sidste år.

En af mejeriselskabet Arlas største europæiske rivaler, hollandske FrieslandCampina, har mere gang i væksten end Arla. Det fremgår af den hollandske mejerikoncerns 2017-regnskab.

Mens FrieslandCampinas omsætning steg med 10 procent til 90 mia. kroner i 2017 i forhold til 2016, steg Arlas med otte procent til knapt 78 mia. kroner. Driftsoverskuddet faldt med 21 procent til 3,3 mia. kr.

Ligesom det var tilfældet med Arlas omsætning steg FrieslandCampinas omsætning på grund af højere salgspriser på mejeriprodukter i 2017, mens hollænderne oplevede hårdere konkurrence og lavere priser i Europa.

FrieslandCampinas salgsvækst skyldtes hovedsagelig stigende priser på ost og smør i anden halvdel af regnskabsåret.

FrieslandCampina oplevede især fremgang i salget af forbrugerprodukter i Sydøstasien, Kina og Afrika. Blandt andet steg salget af pulvermælk til børn.

Selskabet venter, at den globale produktion af mælk stiger yderligere i år. Som følge af lavere markedspriser i Europa regner FrieslandCampina med, at efterspørgslen efter mælkeprodukter dermed vil stige.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen