Berlingske Business

Rigmænd lukker for pengestrøm til øleventyr

Nørrebro Bryghus
Selskabet bag Nørrebro Bryghus har kørt med underskud langt de fleste år siden åbningen i 2003. En seks uger lang ombygning sidste år har været med til at give restauranten et underskud på knap 1,5 mio. kr. for 2014. Foto:

Rigmændene bag Nørrebro Bryghus har gennem årene skudt mere end 70 mio. kr. ind i både restaurant og bryggeri. Trods negativ egenkapital i begge selskaber er der ikke planer om at hælde flere penge ind i øl-satsningen, lyder det fra den ene af bagmændene.

Nørrebro Bryghus og det tilhørende Baldersbrønde Bryggeri har været et dyrt bekendtskab for de to rigmænd, Frederik Heegaard og Lars Thuesen. De to ølinvestorer har flere gange forsøgt at rette op på udviklingen i både bryggeri og restaurant ved at tilføre flere penge. Ejerne har skudt godt 70 mio. kr. ind i den fælles satsning siden åbningen i 2003.

Nørrebro Bryghus består dels af et bryggeri i Hedehusene, hvor der produceres fad- og flaskeøl til restauranter og barer og detailhandlen, dels af restauranten og mikrobryggeriet på Nørrebro. Trods negativ egenkapital i begge selskaber har de to bagmænd ikke planer om at skyde flere penge ind deres ølinvestering.

Pix-Nørrebrobryghus

»Det ligger ikke i kortene, at vi skal til lommerne mere, men det vil tiden jo vise,« siger Lars Thuesen.

Regnskaberne for de to selskaber viser, at bryggeriet i Hedehusene for 2014 kommer ud med et overskud på knap en halv million kroner mod et underskud på 1,4 mio. kr. i 2013, mens restauranten på Nørrebro lander et underskud på knap 1,5 mio. kr., hvilket er en anelse værre end i 2013. De to selskaber har tilsammen en negativ egenkapital på rundt regnet 7 mio. kr.

Det er dog ikke noget, der bekymrer Lars Thuesen.

»Det er korrekt, at der er en regnskabsmæssig negativ egenkapital, men den gæld, der er i selskabet, er jo penge til Frederik og mig. Det er ikke penge, vi skylder væk til banker eller andre. Vi skylder sådan set os selv de penge, kan du sige,« siger ølinvestoren.

I stedet hæfter Lars Thuesen sig ved, at der nu er sorte tal på bundlinjen hos bryggeriet i Hedehusene efter en periode, hvor det har været svært at tjene penge på de gyldne dråber.

»Hvor 2012 og 2013 stod meget i omkostningernes tegn, så har vi i løbet af 2014 fået salget op på et niveau, der gør, at vi har passeret nulpunktsomsætningen. Vi har en fornuftig omkostningsstruktur og nogle produkter, der kan sælges, så nu skal vi simpelthen have langet noget mere over disken. Og det sker faktisk også, kan vi se. Det bliver bedre måned for måned. Det er det lange seje træk,« siger Lars Thuesen.

For bryggeriet i Hedehusene udgør salg til andre barer og restauranter en stadig større del af omsætningen, mens salget til supermarkeder fortsat ligger i den lave ende. De to investorers øl kan i dag kun købes i supermarkedskæderne Irma og Netto. Og der er ikke planer om at udvide salget til andre forretninger.

Med restauranten på Nørrebro skyldes en del af underskuddet, at restauranten i august sidste år måtte holdet lukket i omkring seks uger på grund af ombygning.

»Vi byggede restauranten om i 2014. Det kostede dels mange penge, mens vi samtidig også måtte holde lukket i en meget lang periode. Siden vi åbnede restauranten igen, har vi været meget tilfredse med driften,« siger Lars Thuesen.

Ølinvestoreren understreger dog, at der for fremtiden skal mere fart på forretningen over hele linjen.

»Nu har vi fået infrastrukturen i orden, så nu gælder det bare om at holde snuden i sporet. Der skal da sælges noget mere, for selvfølgelig skal der mere på bundlinjen fremover, det er klart,« siger Lars Thuesen.

millioner i presset bryghus.jpg

Frederik Heegaard, den ene af ejerne, er blandt andet blevet rig på at sælgeferiehusudlejningsfirmaet Novasol til kapitalfonden Polaris i 2002, men Lars Thuesen har bygget en del af sin formue på at sælge HH Feries til Stena Line.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen