Berlingske Business
17:34Business Live siger tak for i dag og på gensyn

Rige kinesere skal sikre Carlsberg nyt væksteventyr

Årsregnskab fra Carlsberg onsdag Carlsberg overrasker positivt
Arkivfoto. Den danske bryggerikoncern har luret, hvor man kan tappe fuldfede profitter ud af det pressede marked. Foto:

I Kina drikker de færre øl, Carlsberg har lukket stribevis af bryggerier, og topchefen kalder markedet et »blodbad«.

Alligevel vil Carlsberg øse omkring halvdelen af de ekstra midler på 1 mia. kr., som bryggeriet i år har afsat til et markedsføringsfremstød, i sine asiatiske markeder og overvejende i Kina, skriver Finans.

Den danske bryggerikoncern har nemlig luret, hvor man kan tappe fuldfede profitter ud af det pressede marked.

»Vi har brugt de seneste 18 måneder på virkelig at forstå, hvor vækstlommerne, vi vil jagte, er henne. En af de store, som dukkede op, er Asien og primært Kina,« siger Jessica Spence, kommerciel direktør i Carlsberg, til Finans.

40500799.jpg

I stedet for kun at konkurrere med de store lokale bryggerier på pris og mængde, satser Carlsberg på i højere grad at sælge nogle af markedets dyreste dråber til de kinesere, der har råd til at betale.

»På et europæisk marked vil superpremium-øl koste 30-40 procent mere end mainstream-øl. I Kina er det omkring tre gange så dyrt,« siger Jessica Spence.

Kina rummer uden tvivl et stort potentiale for Carlsbergs internationale brands såsom Carlsberg, Tuborg og hvedeøllen 1664 Blanc, mener analytiker Rune Majlund Dahl fra den norske bank DNB.

Fra 2014 til 2016 faldt det samlede ølmarked i Kina med 9 pct. på volumen, og priskonkurrencen på den billigste øl er så intens, at topchef Cees 't Hart på den seneste kapitalmarkedsdag kaldte Kina for et »blodbad«.

29BUSstauning4-112120.jpg

Størstedelen af Carlsbergs ølsalg består fortsat af de billige lokale brands, men koncernens salg af dyrere øl stiger hastigt.

Ærkerivalerne Anheuser-Busch Inbev og Heineken har øjnet samme lukrative mulighed. Især førstnævnte er ved at sætte sig på vigtige storbyer i skarp konkurrence med Carlsberg. Det er ikke nødvendigvis noget problem med flere om buddet i første omgang, lyder det fra Rune Majlund Dahl. Men fokus risikerer på et tidspunkt at skifte til konkurrence på pris, påpeger han.

Det medgiver Carlsberg.

»Man bliver altid nødt til at bekymre sig om prispres,« siger Jessica Spence til Finans.

23BUSelsner3-153306.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen