Berlingske Business

Regler og afgifter får os til at smide mere mad ud

Dansk økologi hitter i Tyskland og Kina
Foto:

Friske, spiselige varer ryger ud, fordi bureaukrati gør det dyrt og svært at donere eller sælge dem videre. Fødevareministeren vil se på forhindringerne.

Der knokles i kulisserne i landbruget, fødevareindustrien, hos leverandørerne og i detailhandlen for at gøre et enormt udsmid af helt almindelig, spiselig mad mindre. Men alt for ofte opdager firmaer og butikker, at stramme regler gør det billigere og lettere at smide ud end at få varen brugt.

Sådan lyder meldingen fra Dansk Industri (DI) og Dansk Erhverv, som repræsenterer detailhandlen. Det skriver Politiken lørdag.


Hvert år smider vi danskere cirka 700.000 tons god mad ud på vejen fra landmanden til forbrugeren. Skal det ændres, må alle led arbejde sammen om bedre systemer, påpeger Leif Nielsen, som er branchedirektør i DI og organisationens ekspert på madspildsområdet.


»Der sker noget uheldigt i den kombination af rigide regler, som skal sikre, at forbrugerne ikke bliver snydt, og den praktiske daglige produktion og distribution. Det efterlader et spild i den anden ende«, siger Leif Nielsen til Politiken.
Miljø- og Fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) ærgrer sig, hver gang vi som samfund tillader, at gode fødevarer ender som madspild:


»Jeg er meget optaget af, at vi ikke har regler, der øger vores madspild. Jeg har allerede arbejdet med fødevarebranchen for at fjerne nogle af de forhindringer, der har været for at donere varerne. Og hvis branchen møder op med flere forhindringer, så prøver vi at løse dem også«, siger Esben Lunde Larsen til Politiken.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen