Berlingske Business

Producenterne bløder: Danish Crown har fremgang

Danish Crown
Foto:

Trods uændrede leverancer af råvarer øgede kødmastodonten Danish Crown sin indtjening i 2014-15. Men svineproducenterne bløder fortsat.

Trods svære tider og pressede priser på verdensmarkedet leverede slagterigiganten Danish Crown et forbedret resultat i det forgangne år. Men danske svineproducenter bløder fortsat og kører med underskud. De kan ikke leve af de lave afregningspriser.

Selskabet kom ud af regnskabsåret 2014-15 med en omsætning på 59,6 milliarder kr. mod 58 milliarder kr. sidste år. Overskuddet blev denne gang på 1,8 milliarder kr. mod 1,7 milliarder kr. sidste gang.

Af overskuddet bliver der disponeret 1,5 milliarder kr. til Danish Crowns leverandører og ejere, andelshaverne.

03BUStican.jpg

Dermed får andelshaverne trods uændrede leverancer af svinekød 300 mio. kr. mere end sidste år.

»Vi arbejder målrettet for at sikre, at det kan betale sig for andelshaverne at være medejere af Danish Crown. Derfor skal vi som minimum være konkurrencedygtige, når det handler om den pris, vi som
aftager af deres råvarer kan betale. Derfor er det glædeligt, at vi er i stand til at levere et afkast, som er markant højere end sidste år,« siger topchef CEO for Danish Crown Kjeld Johannesen.

Danish Crown

Han siger, at med slagteriernes nuværende afregningspriser til svineproducenterne - altså den løbende betaling for levering af svin - er der i øjeblikket intet sted i Europa, hvor det er rentabelt at være slagtesvineproducent.

Det skyldes for stort et udbud af svinekød i Europa på grund af Ruslands boykot mod import af svinekød fra Europa.

»Den vanskelige afsætningssituation på verdensmarkedet har reduceret værdien af svinekød betragteligt, og det påvirker svineproducenternes situation,« siger Kjeld Johannesen.

08BUSJais-Valeur.jpg

Koncernens to største forretningsområder – DC Foods og DC Pork - leverer i regnskabsåret begge mere end en milliard kr. til den primære indtjening.

TV: Danish Crown trodser modvind og skaber fremgang

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen