Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Priskrig presser dansk mælk ud af køleskabet

Priskrig presser dansk mælk ud af køleskabet - 1
Foto:

Forbrugernes tørst efter billig mælk er tilsyneladende uslukkelig. Hård priskrig sætter de danske mejerier under voldsomt pres og har åbnet for frisk udenlandsk mælk.

Danske mejeriselskaber som Arla Foods, Thise, Naturmælk og Bornholms Andelsmejeri er under pres som aldrig før. Danske forbrugeres appetit på billig discountmælk er nemlig så stor, at de danske mejerier ikke kan leve op til forbrugernes prisforventninger. Derfor satser en række discountbutikker nu aktivt på udenlandsk frisk mælk.

Anført af den tyske discountkæde Aldi bliver danskerne lokket til at købe tysk discountmælk, der i Aldis butikker siden slutningen af juni har kunne købes til 3,50 kroner for en liter almindelig skummet- eller minimælk.

Det slagtilbud er en række andre discountbutikker hoppet med på. Blandt andet har Dansk Supermarked siden maj importeret mælk fra Sverige, der netop nu kan købes for 3,50 kroner for en liter skummetmælk.

Dermed står de danske mejerier, der ellers historisk har haft langt størstedelen af mælkesalget i Danmark, nu for første gang til at blive alvorligt presset på deres eget hjemmemarked:

»Udover kvalitetsparameteret bliver vi hele tiden vurderet på prisen. Hvis ikke vi er konkurrencedygtige på prisen, bliver vi fravalgt. Det er ikke længere nok at være danske, hvis prisforskellen til for eksempel den tyske mælk er for stor. Jeg tror dog stadig på, at danskerne foretrækker dansk mælk, når de skal vælge,« siger Lars Aagaard, Arla Foods direktør for det danske marked.

Sælger med tab
Også hos Naturmælk, der blandt andet leverer økologisk mælk til Dansk Supermarked, oplever man, at mælk fra udlandet presser mælkeprisen – og dermed giver mejeriet vanskeligheder.

»Situationen er ikke holdbar, for mælken der bliver solgt i de danske butikker lige nu, bliver solgt med tab. Hvis folk vil have frisk dansk mælk, for slet ikke at tale om økologi, skal de også være klar til at betale den merpris det koster. Jeg går ind for fuld og fri konkurrence på mælkemarkedet, men med importen af discountmælk fra Tyskland, der sælges med tab, bliver presset så voldsomt, at man risikerer at lukke store dele af den danske produktion ned,« siger Leif Friis Jørgensen, mejerichef hos Naturmælk.

Ingen sympati at hente
I detailbranchen afviser man dog et ansvar for, at de danske mejerier og landmænd kommer under pres.

»Vi har en klar politik om, at vi skal være førende på pris, og at kvaliteten skal være i orden. Det er det afgørende for os. Mælken giver et mersalg af andre produkter, fordi det trækker folk til butikken og er en basisvare. Hidtil har vi været konkurrencedygtige på prisen ved at sælge dansk frisk mælk. Men vi følger nøje med i, hvad vores konkurrenter gør, og viser det sig, at Aldi har succes ved at sælge tysk mælk, og at danskerne efterspørger det produkt, så er det også noget, vi vil overveje,« siger Finn Tang, adm. direktør i Lidl.

Også hos Dansk Supermarked understreger man, at man ingen planer har om at hæve priserne på mælk lige foreløbig:

»Der er ikke noget, der tyder på en hurtig afslutning på mælkekrigen,« siger Erik Eisenberg, informationschef i Dansk Supermarked.

Kilder i mejeribranchen oplyser, at emballering og transport af en liter mælk typisk løber op i 70-80 øre.

På en liter mælk til 3,50 kroner udgør momsen 87 ører. Dermed er der cirka to kroner tilbage i nettoindtjening på mælken, der skal fordeles mellem producent, mejeri og detailed.

»Jeg håber virkelig ikke, at vi vil se yderligere prisfald. Men det er jo ikke os, der bestemmer priserne i butikkerne, og selv om de er historisk lave, må vi erkende, at vi oplever et fortsat pres fra detailkæderne for at sænke priserne yderligere,« siger Lars Aagaard fra Arla Foods.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen