Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Prishop på de søde sager

Prishop på de søde sager - 1
Prisen for et ton kakaobønner ligger på den anden side af 2000 pund, der ellers har været en overligger for prisniveauet. Foto:

Prisen på kakaobønner fortsætter med at stige og satte i sidste uge ny rekord. Det kan blive en dyr fornøjelse for chokoladeproducenterne – og især for luksusmærkerne.

I sidste uge blev der - set gennem chokoladebranchens briller – sat en ny og trist rekord. Prisen på kakaobønner steg nemlig til sit højeste i 24 år efter at have været støt stigende igennem længere tid.

Prisen for et ton kakaobønner landede således på den anden side af 2000 pund, der ellers har været en overligger for prisniveauet. Det skriver Financial Times.

Og for chokoladeproducenterne kan det ende med at blive en dyr fornøjelse. Især for de selskaber der har luksus-brands i deres chokoladesortiment, såsom Cadbury, Nestlé og Mars.

Dårligt nyt for Toms
Ikke nok med at råvarerne bliver dyrere - det er i forvejen ikke let at overbevise forbrugerne om, at de skal smide ekstra kroner efter en pakke fyldte chokolader eller vælge den dyre chokoladebar, når de er sultne efter noget sødt, samtidig med at der er dømt konjunkturnedgang og krisetid.

Chokoladeproducenterne vil dog ifølge Financial Times ikke afsløre, om de forventer at sætte priserne på de søde sager op.

Herhjemme vil nyheden om de dyre kakobønner formentlig også føre til panderynker hos Toms Gruppen, der blandt andet står bag Anton Berg og Galle & Jensen.

Toms måtte i slutningen af 2008 afskedige 100 medarbejdere og se i øjnene, at 2008 bliver et år med nulvækst – blandt andet som en følge af de høje råvarepriser.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen