Berlingske Business

Prisfald på mejerivarer truer dansk landbrug på ny

køer
ARKIVFOTO Foto:

Der hænger mørke skyer over markederne de kommende måneder, lyder det fra danske mælkeproducenter.

I landbruget var glæden stor, da priserne på mejerivarer i januar og februar begyndte at stige. Men på få uger er situationen vendt, og priserne på mejerivarer er siden styrtdykket 22 pct. på de globale råvarebørser.

Det skriver Jyllands-Posten Erhverv.

- Det er meget, meget mørke skyer, der hænger over markederne de kommende måneder. Mindst 80 pct. af mælkevareproducenterne kan ikke tjene penge med de mælkepriser, vi har nu. Det er derfor yderst alvorligt, hvis prisen den kommende tid falder yderligere, siger Kjartan Poulsen, formand i Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, til Jyllands-Posten Erhverv.

Malkeko

Egenkapitalen hos store kvægbedrifter i Danmark er nu i gennemsnit negativ, og de færreste er derfor polstret til at modstå en ny krise.

Tidligere i år fjernede EU mælkekvoterne, og sektoren må nu producere alt det mælk, den ønsker. Derved bidrager producenterne selv til den negative spiral, idet stigende produktion er med til at presse priserne nedad.

Imidlertid er kinesiske købere så godt som forsvundet fra verdensmarkedet, hvilket er alvorligt for danske mejeriproducenter, eftersom Kina frem til begyndelsen af 2014 var verdens største importør af mejerivarer.

/ritzau/FINANS

13BUSPix-Vestjysk-Bank1.jpg

 

Redaktion +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail:finans[AT]ritzau.dk, www.ritzaufinans.dk

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen