Berlingske Business

Prisen på is er eksploderet

pix-is
Filur er i år den billigste is i Friskos sortement. Men den burde koste fem kroner mindre, end den gør. Foto:

Ispriserne er strøget stødt i vejret de seneste år. Men is burde slet ikke være så dyre, som de er. Prisen på is er eksploderet i forhold til andre varer.

Kører du øjnene over is-plakaten og bliver fristet af Friskos tilbud, så skal du nemt slippe 20 kr. for en is. Og is koster faktisk meget mere, end de burde. Det viser en ny undersøgelse, som Sydbank har lavet i samarbejde med Danmarks Statistik.

Hvis is-priserne havde fulgt den generelle prisudvikling, så ville en Filur-is i dag ikke koste 9 kr. Den ville koste 4 kr. Den solgule Københavnstang ville du kun skulle give 8,5 kr. for - i stedet for 15 kr. Og en Magnum Classic ville ligge på 16,5 kr. i stedet for 21 kr.

Og den billigste is er den helt store synder. Her er prisen nemlig steget betydelig mere end prisen på den dyreste is. Ser man på Friskos isplakat, så er deres billigste is, som i år er en Filur, steget med 850 pct. siden 1980. Den dyreste is er derimod "kun" steget med ca. 390 pct.

Grunden til, at prisudviklingen for is er blevet meget dyrere end den generelle prisudvikling er blandt andet, at afgiften for sommerlækkerierne er steget betydeligt de seneste år. 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen