Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

PostNords spareplaner gør ondt på små fødevarefirmaer

Det står grelt til med PostNords økonomi, og det har fået det til at lukke ned for fødevareudbringning.

Fra store dele af Danmark lyder klagesang over, at PostNord, oven på de sidste års markante underskud, har valgt at trække sig ud af fødevaredistribution så hurtigt, som kontrakterne tillader det.

Det har PostNord gjort, fordi man taber penge på området.

Det betyder, at flere hundrede små fødevarevirksomheder, der er begyndt at sælge over nettet, står uden mulighed for at få varerne bragt ud. Det er gået alt for hurtigt mener brancheforeningen Dansk Erhverv.

- PostNord er selvfølgeligt i deres gode ret til at opsige aftaler. Men vi har set, at PostNord har investeret i fødevareudbringning på landsplan.

- De små erhvervsdrivende har så også investeret i den tro, at PostNord ville levere servicen. Men nu trækker PostNord sig ud med ganske kort varsel og efterlader kunderne med et stort problem.

- Det, synes vi, ikke er rimeligt. Vi synes, at kunderne skulle have haft en længere frist, så de kunne finde en alternativ løsning, siger fagchef for forretningsservice hos Dansk Erhverv Jakob Tietge.

PostNords beslutning har ifølge DR Nordjylland fået over 200 fødevareproducenter til at slå sig sammen om at finde en løsning.

- Jeg er fortvivlet og skuffet over, at vi bliver opsagt uden forvarsel og uden nogen form for dialog om, hvordan vi kunne løse det sammen. For det er fuldstændig umuligt at finde en løsning for os på tre måneder, siger Marie Munch, direktør for Slagter Munch i Skagen, til DR Nordjylland.

Hos PostNord er man selv ærgerlig over, at trække sig fra det marked, man har investeret i at opbygge over flere år. Men et underskud på over en milliard kroner har sat pres på selskabet.

- Vi har troet på, at der ville være et marked. Men vi må erkende, at det ikke kan lade sig gøre for os. Så vi må trække ud, for vi taber penge hver dag på dette her, siger Morten Nielsen, kommunikationschef hos PostNord.

Dansk Erhverv mener, at der på sigt vil komme alternativer til PostNord, da udbringning af fødevarer er et voksende marked. For nuværende er der dog ikke nogen.

PostNord har ikke meget til overs for kritikken.

- Det er interessant, at Dansk Erhverv ikke har forsømt en lejlighed til at sige, at befordringspligten (PostNords pligt til at at omdele breve og pakker red.) var ligegyldig, og at de har medlemmer, der kan tage over. Men nu mener de så det modsatte, siger Morten Nielsen.

/ritzau/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen