Berlingske Business

Pessimisme i hotel- og restaurantbranchen

Pessimisme i hotel- og restaurantbranchen - 1
Foto:

Lave forventninger til sommeren hos hoteller og restauranter. Både forretningsgæster og turister mangler, men caféer og værtshuse har det ganske godt.

Svigtende turister og økonomisk nedgang vil sætte sine spor på sommersæsonen for hotel-, restaurant- og turisterhvervet.

Det viser en undersøgelse blandt medlemmerne, som arbejdsgiverorganisationen Horesta har foretaget.

I alt 38 procent af virksomhederne regner med færre gæster end i sommeren 2008, og en stort set tilsvarende andel venter lavere omsætning.

Mest udtalt er pessimismen på kursus- og konferencesteder. Her forventer seks ud af ti færre gæster og lavere omsætning end sidste år.

Også blandt hoteller, kroer og restauranter er der lave forventninger til sommersæsonen. 44 procent af hotellerne og kroerne forventer færre gæster, mens tallet for restauranter er næsten lige så højt.

Forventningerne er lavest i København, mens Bornholm og Nordjylland ser lysest på sommeren.

Ifølge adm. direktør i Horesta Lone Njor Hulth er forklaringen, at primært forretningsgæsterne står for en stor del af efterspørgslen i København, mens det kendetegner Bornholm og Nordjylland, at disse egne især har mange feriegæster.

- I svære tider ved vi, at virksomhederne først skærer ned på mødeaktivitet, efteruddannelse af medarbejdere og forretningsfrokoster uden for huset. Hertil kommer, at turisterne i stigende grad vælger Danmark fra, forklarer direktøren.

De mest positive forventninger til sommersæsonen har caféer og værtshuse.

- Lavkonjunkturerne får nogle gæster til at skifte det lidt dyrere måltid ud med et lidt billigere alternativ. Og her passer caféburgeren godt ind i et lidt strammere feriebudget, siger Lone Njor Hulth.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen