Berlingske Business

Pepsis indiske forbindelse

Pepsis indiske forbindelse - 1
Indiske Indra Nooyi, topchef i PepsiCo, betegnes som en af verdens mest indflydelsesrige kvinder. Nooyi giver selv udtryk for, at jobbet som topleder er et kald, men det har ikke altid været lige let at kombinere en erhvervskarriere med traditionel indisk opfattelse af en kvindes rolle. Foto:

PepsiCo har i snart syv år været ledet af inderen Indra Nooyi, der har søgt at trække læskedrikgiganten i retning af sundere varer og en bedre dialog med udviklingslande.

Man kan godt begge dele.

Indra Nooyi blev gennem sin indiske opvækst ofte og gerne påduttet af moderen, at der helst skulle arrangeres et ægteskab, når hun blev 18. Men at hun også gerne måtte stræbe efter at blive premierminister eller præsident.

Premierminister er hun ikke blevet – endnu da. Hun var også ældre end 18, da hun giftede sig – efter eget valg og efter at være draget til USA stærkt imod forældrenes ønske for at søge bredere horisonter. Først via ledelsesstudier på Yale og siden via job i en stribe store virksomheder.

Men som topchef og formand for den multinationale læskedriksgigant PepsiCo er Indra Nooyi nu nået så højt op mod tinderne i globalt erhvervsliv, at hun af tidsskrifter som Financial Times, Fortune og Forbes betegnes som en af verdens mest indflydelsesrige kvinder.

Det gør hende til en foregangsmodel ikke mindst i Indien, hvor man gerne peger på Indra Nooyi og andre som Deutsche Bank-chefen Anshu Jain som fanebærere for en indisk bølge af ledere, der begår sig internationalt. Selvfølgelig som vidnesbyrd om Indiens voksende rolle i verdensøkonomien.

Indra Nooyi har aldrig selv fornægtet sin indiske oprindelse, men heller aldrig udstillet den. Nok er hun vokset op som praktiserende hindu. Men hun gik i katolsk skole. Og tropper hun gerne op i sari til sociale arrangementer, så foretrækker hun arbejdsmæssigt at holde sig til vestligt dress, fordi hun mener, at klæder ikke bør skygge for eller distrahere fra jobbet. Måske lidt ironisk, eftersom hun i begyndelsen af sin karriere – ifølge legenden i hvert fald – først fik held med en jobsamtale, da hun droppede jakkesættet og trak i sarien.

»Husk at købe mælk«

Hendes arbejdsmoral – hun klarer sig typisk med fire timers nattesøvn – synes også klart at udspringe af, at hun som brahmin-inder er vokset op i det øverste lag af Indiens komplicerede kastesystem, hvor der lægges ekstrem vægt på præstationer, lærdom og kunnen.

Det synes også at influere på hendes syn på det nuværende job:

»At være topchef er et kald. Du skal ikke gøre det, hvis det bare er et job. Det er et kald, og du er nødt til at engagere dig med hoved, hjerte og hænder. Du er nødt til at have dit hjerte med i jobbet, du er nødt til at elske, hvad du laver,« sagde hun tilbage i 2007 i et interview med indiske Economic Times.

Hun erkender også, at jobbet har sine omkostninger, hvad familien angår. Og at en af hendes vigtigste lærdomme i livet stammer fra moderens råd om aldrig at glemme, at hun først og fremmest er hustru, moder og datter. En påmindelse, der også faldt, da Indra Nooyi i sin tid kom hjem for at fortælle »en vigtig nyhed« – at hun var blevet forfremmet til PepsiCos topchef. »Gem den vigtige nyhed til senere. Husk at købe mælk,« lød svaret fra moderen.

Alt i alt en svær balancegang.

Balance kan også siges at kendetegne Indra Nooyis strategi som leder af den verdensomspændende koncern, som hun har søgt at rykke mere fra det traditionelle fokus på sukrede sodavand og salte snacks over i retning af sundere varer som juice, havregryn og yoghurt. Det samme gælder for en bedre dialog med NGOer om udviklings- og vækstmarkedslande, som udgør en stadig voksende del af PepsiCos indtjening.

Og det med at blive premierminister eller præsident er tilsyneladende ikke helt glemt:

»Efter Pepsico vil jeg til Washington,« har hun udtalt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen