Berlingske Business
10:45Nordea fyrer chef for Corporate Finance

Peder Tuborgh lover ikke Arlas mælkeproducenter guld og grønne skove - men næsten

Peder
Her ses Arlas CEO Peder Tuborgh. (Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix 2017) Foto:

Jubel i mejeriselskabet Arla, der de seneste 12 måneder har betalt sine mælkeproducenter mere end 40 procent mere i mælkepriser. Ttopchef, Peder Tuborgh, lover ikke Arlas mælkeproducenter guld og grønne skove - men næsten. 2. halvår 2017 bliver endnu bedre end 1. halvår for Arla.

De voldsomt stigende internationale priser på mælk og mælkeprodukter sender en lind strøm af penge i kassen hos Arla Foods og dermed også hos mælkeproducenterne, der er andelshavere i selskabet.

Arlas mangeårige topchef, Peder Tuborgh, er en rigtig glad mand. Han lover ikke Arlas mælkeproducenter guld og grønne skove - men næsten.

»Vi har kunnet hæve acontomælkeprisen til vores ejere, mælkeproducenterne, med 42 procent i løbet af de sidste 12 måneder. Det var hårdt tiltrængt efter to et halvt år, som har været rigtig hårde for de fleste mælkeproducenter verden over,« siger Peder Tuborgh.

Mejerikæmpen har det seneste halve år øget både omsætning og indtjening til sine andelshavere. Omsætningen steg til 37 milliarder kr. i første halvår 2017. En stigning på 3,4 procent i forhold til samme periode sidste år.

På Arlas bundlinie var der godt nok et fald på 56 procent til 104 mio. kr. Men i andelsselskaber som Arla er det mælkeafregningen, acontoprisen, til ejerne, andelshaverne, der nærmest fortæller om udviklingen i indtjeningen.

Arla

Ifølge Finans.dk har mælkeproducenter i blandt andet Danmark i første halvår 2017 fået en betaling pr. liter mælk på 52 øre højere end i samme periode 2016.

Det betyder, at Arla har forbedret sin halvårsindtjening med 3,2 milliarder kr. Arla venter, at indtjeningen for hele 2017 blivere yderligere forbedret.

De globale mælkepriser er i de første seks måneder af 2017 steget markant efter næsten tre år med uhyggeligt lave priser. Det skyldes, at mælkeproduktionen i de fleste mælkeproducerende lande i år har været lavere til uændret i forhold til sidste år. Samtidig er efterspørgslen efter mejeriprodukter i Europa og USA og på nye markeder stigende.

»De forbedrede markedsbetingelser, som er drevet af stigende priser på mælkefedt og protein, især i Europa i de seneste måneder, er virkelig godt nyt for Arla og vores mælkeproducenter, og vi forventer, at andet halvår af 2017 bliver endnu stærkere i lyset af den fortsatte markedsforbedring. Vi venter at nå vores mål for omsætning, resultatandel, gearing og vækst for strategiske brands. Vi venter, at den positive prisudvikling fortsætter. Vi har hævet acontomælkeprisen til vores ejere yderligere i juli, august og september og forventer at fastholde dette høje niveau resten af året,« siger administrerende direktør Peder Tuborgh.

Når Arla til september hæver sin acontopris i bl.a. Danmark og Sverige bliver afregningen til mælkeproducenterne for konventionel mælk 277,5 øre og for økomælk 364,2 øre.

Arla offentliggør til februar sin regnskab for 2017.

Arla kommer med årsregnskab for 2016

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen