Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Øl-guru skal sikre nye specialøl til danskerne

aaa
Foto:

Ølentusiast og tidligere chefbrygger ved Carlsberg, Anders Kissmeyer, går sammen med danske Royal Unibrew om at producere specialøl til danskerne. Samtidig opfører Royal Unibrew et nyt bryggeri i Odense udelukkende til produktion af specialøl.

Det er efterhånden umuligt at finde en bar, hvor udbuddet af øl begrænser sig til tre-fire forskellige mærker og variationer. Træder man ind på langt de fleste øl-barer i dag, må man et øjeblik blinke med øjnene for at fokusere på de mange specialøl, som hylderne bugner med.

Den udvikling vil Royal Unibrew nu sætter yderligere damp under.

Øl-bryggeriet har derfor indgået et samarbejde med øl-specialist, tidligere chefbrygger ved Carlsberg og manden bag mærket »Kissmeyer Beer«, Anders Kissmeyer.

Lucy

Det gør Royal Unibrew for at styrke deres position på specialøl-markedet, hvor bryggeriet i år oplevede en stigning i salg på syv procent.

»Anders Kissmeyer er en af de medvirkende årsager til, at vi har så mange gode danske specialøl i Danmark. Han har været med til at udvikle en lang række øl sammen med både danske og internationale brygmestre,« siger direktør for specialøl, Lars Mejlgaard om årsagen til samarbejdet. Lars Mejlgaard er desuden ansvarlig for en ny forretningsenhed i Royal Unibrew, der netop skal fokusere på udviklingen af specialøl på tværs af markeder.

Satsning på specialøl

Anders Kissmeyer var bl.a. med til at opstarte Nørrebro Bryghus, hvor han senere blev fyret fra jobbet som bryggerridirektør i forbindelse med en større omstrukturering.

Senere udviklede han brandet »Kissmeyer Beer«, som Royal Unibrew nu får adgang til at bruge.

Bundgaard

Anders Kissmeyers nye funktion ved Royal Unibrew bliver Head of Craftbeer.

»Royal Unibrew har begivet sig ud på en meget interessant rejse med satsningen på specialøl. Generelt er der en stigende interesse for specialøl, og jeg forventer bestemt, at denne tendens vil fortsætte,« siger Anders Kissmeyer om samarbejdet:

»Jeg glæder mig til at kunne bidrage med mine erfaringer og til at udvikle en masse nye typer specialøl.«

Royal Unibrew fremlagde torsdag aften en flot halvårsrapport med en omsætning, der var steget til 3.2 mia. kroner, hvilket er mere end 200 mio. kroner over samme periode sidste år.

Nørrebro Bryghus præsentere ny co2 neutral øl

»Det skydes især fokus på specialøl,« siger administrerende direktør Henrik Brandt til Berlingske Business.

»Kunder har f.eks. efterspurgt nicheområder som økologiske øl, og det har vi efterkommet. Økologiske øl bliver ikke et område, vi satser yderligere på i fremtiden, men for os er det vigtigt at have et bredt udbud af specialøl generelt, fordi det er det, kunderne efterspørger,« siger han.

I løbet af 2015 blev der lanceret 1.298 nye specialøl i Danmark, viser tal fra Bryggeriforeningen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen