Berlingske Business

Økologiske mælkeproducenter forlader Arla

Arla slår sig sammen med egyptisk mejerigigant
Overskrift
Foto:
 

Økologiske mælkeproducenter forlader mejerigiganten Arla i stor stil. Betalingen er bedre andre steder, lyder forklaringen.

Danmarks suverænt største mejerikoncern, Arla Foods, er presset på økologien.

Ifølge Jyllands-Posten har Arla mistet en femtedel af sin økologiske mælkeproduktion i Danmark, eller hvad der svarer til 61 millioner liter mælk om året.

Den simple forklaring er, at andre mejerier betaler bedre end mejerigiganten, skriver Jyllands-Posten. Det drejer sig både om mejerier i Tyskland og konkurrenter herhjemme.

01BUSBONDE3.psd

Timingen erikke specielt god for Arla, da økologisk mælk bliver revet ned af hylderne rundt om i Europa.

Hos Arla er man ærgerlige over at have tabt mælkeproducenterne.

»Efterspørgslen stiger hurtigere end produktionen, og visse øko-mejerier - især syd for grænsen - tilbyder lige nu og de kommende måneder en højere betaling, end vi gør. Vi er ærgerlige over udmeldelserne, men vi er ikke et sekund i tvivl om, at Arla vil forblive konkurrencedygtige på den lange bane,« siger Poul Krogsgaard, administrerende vicedirektør i Arla Foods, til Jyllands-Posten.

Aaaarla

Blandt de mejerier herhjemme, der har overtaget Arlas økologer, er Thise og Naturmælk. De forklarer begge til Jyllands-Posten, at de økologiske mælkeproducenter er søgt mod deres virksomheder for at få bedre betaling for mælken.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen