Berlingske Business
08:01Aktivistisk pengetank vil skære europæisk storbank op i tre dele

Økologimangel i Coop: Ny dansk velfærdsgris skal fylde kølediskene i hundredvis af butikker

So Bertel
Danmarks største økologiske svinefarm Hestbjerg ved Holstebro. Indehaver Bertel Hestbjerg besigtiger en so med unger Foto:

Fra 1. oktober begynder udvalgte supermarkeder i kæderne Irma, Kvickly og SuperBrugsen og Dagli' Brugsen at sælge kød fra velfærdsgrise fra Danmarks største producent af økologiske slagtesvin.

Nu bliver det snart lettere at få dansk økologisk svinekød, som er en stor mangelvare i landets supermarkeder, bl.a. i Coops kæder.

Hundredvis af koncernens 1.200 butikker starter i løbet af et par måneder en storstilet branding af kød fra en ny velfærdsgris fra Danmarks største producent af økologiske grise, Bertel Hestbjerg.

Irma

Den 1. oktober kan forbrugerne købe »Poppelgrise fra Hestbjerg« fra ham, når Coop indleder salget.

Det sker i udvalgte butikker i dagligvare- og supermarkedskæderne Irma, Kvickly, SuperBrugsen og Dagli' Brugsen i hele Danmark, der gerne vil markedsføre kødet. Poppelgrisene vil ikke i første omgang blive solgt i lavpriskæden Fakta.

De nye velfærdsgrise har ifølge svineavleren og Coop ekstra god dyrevelfærd.

Kødet fra Bertel Hestbjergs grise bliver derfor ifølge Coop en smule dyrere end det svinekød, som koncernen aftager fra landets største leverandør af økologisk svinekød, Friland.

øko

Alle Bertel Hestbjergs grise bliver født på marker med poppeltræer, som han har plantet. Af den grund kommer det nye produkt til at hedde ”Poppelgrise fra Hestbjerg”.

Så meget er økologien vokset (artikel fortsætter efter grafikken):

Han lader sine smågrise, på landmandssprog pattegrise, gå hos søerne til de er ti uger i stedet for syv uger, som er den økologiske svinebranches regler i Danmark.

Det vil gøre poppelgrisene stærkere og sundere, mener Bertel Hestbjerg. De vil kunne klare sig bedre uden antibiotika og anden medicin.

Med leverancerne fra svineavleren fra Idom ved Holstebro regner Coop med at dække 60 procent af behovet for økologisk svinekød. Resten kan klares med leverancer fra Friland, der er Danmarks største økologiske leverandør af alle typer okse og -svinekød.

Indtil nu har Coop udelukkende fået økologisk svine og -oksekød fra Friland, der ejes af slagertigiganten Danish Crown. Men det har langt fra dækket den overvældende efterspørgsel fra de danske forbrugere.

Økologi-formand: Økologi-besparelser skader lokal vækst Salge

Med små 2.000 søer, der årligt får 40.000 smågrise, der bliver til slagtesvin, er Bertel Hestbjerg ubetinget Danmarks største producent af økologiske grise.

Aftalen mellem Coop og Bertel Hestbjerg er, at han årligt leverer omkring 7.000 af sine slagtesvin som poppelgrise til et slagteri, der via et salgsfirma afsætter kødet til Coop.

Bertel Hestbjerg samarbejder med slagteriet DanePork ved Randbøl ved Vejle og salgs- og eksportselskabet Tamaco i Hasselager ved Aarhus.

De tre aktører har i fællesskab dannet virksomheden Organic Pork, der blandt andet skal stå for avl, slagtning og salg af »Poppelgrise fra Hestbjerg«.

»Vores mål er hvert uge at få kød fra 130 grise fra Bertel Hestbjerg,« siger Thomas Roland, CSR-chef i Coop.

En femtedel af alle økologiske smågrise, der på årsplan bliver til slagtesvin, produceres af Bertel Hestbjerg, oplyser storproducenten til Berlingske Business.

Af de 40.000 smågrise, Bertel Hestbjerg producerer, laver han slagtesvin af halvdelen, den resterende del sælges videre.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen