Berlingske Business

Økologien fortsætter sin fremmarch i indkøbskurven

Der bliver købt flere økologiske fødevarer i Danmark. Frugt og grønt vinder specielt frem, viser nye tal.

København. Når danskerne køber ind, køber de i stadigt højere grad økologisk. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik, der er offentliggjort onsdag.

Tallene viser, at salget af økologiske fødevarer steg med 15 procent i 2016. Dermed står det nu for 9,6 procent af det samlede fødevaresalg, estimerer Danmarks Statistik.

- Tallene viser tydeligt, at danskerne nu er klar til endnu mere økologi. I snit spiste hver dansker økologiske fødevarer for 2000 kroner sidste år.

- Samtidig har supermarkederne satset stort på at have det største og bredeste udbud af økologiske varer, skriver økologichef i Landbrug & Fødevarer Kirsten Lund Jensen i en pressemeddelelse i forbindelse med tallene.

Mens mælk, ost og æg stadig er den største del af det økologisk salg, vandt specielt frugt og grønt frem sidste år med en stigning på 26 procent.

Samlet blev der solgt 334.900 ton økologiske fødevarer i 2016, mens tallet i kroner og øre var på 8,0 milliarder kroner.

Af dette stod mælk, ost og æg for næsten halvdelen med et salg i ton på 162.987 ton. Der blev sidste år solgt økologisk kød for 605 millioner kroner.

- Danskerne sender et klart signal om, at de ønsker en fødevareproduktion, der passer godt på vores natur og grundvand, som giver dyrene et godt liv og garanterer mad uden rester af sprøjtegifte, skriver formand for Økologisk Landsforening Per Køster.

- Deres valg ved butikshylderne gør en helt konkret forskel.

- Det betyder eksempelvis, at der inden for de næste to år er cirka to millioner flere køer, grise, kyllinger og høns, som får et liv, hvor de kommer ud under åben himmel.

Salget af økologiske fødevarer er steget i 14 år i træk ifølge Landbrug & Fødevare.

I 2003 var salget på to milliarder kroner. Under krisen i 2009-2012 fladede væksten ud, men siden 2013 er salget af økologiske fødevarer steget med en tredjedel.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen