Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Økologien banker på døren hos de danske hoteller, restauranter og cafeer

BM
Jesper Rydahl, direktør og stifter af 42Raw. Foto:

I det nye år vil både Økologisk Landsforening og Fødevarestyrelsen sætte fokus på økologi og den danske restaurationsbranche. Det er den ­sidste gruppe, der mangler at komme ind i kampen.

Skulle det være en øko-clubsandwich eller en omgang øko-pomfritter? Den danske restaurationsbranche har ikke det største udbud af økologiske muligheder, men det begynder at røre på sig derude ifølge markedschef i Økologisk Landsforening, Torben Blok.

»Vi forventer, at der i 2017 vil være en massiv interesse fra restaurationsbranchen. De skal ikke halte så langt efter de offentlige køkkener og dagligvarehandlen, og derfor sætter vi fokus på det,« fastslår han og uddyber.

»Der er fortsat flere, der køber økologiske varer i dagligvarehandlen, og hvorfor skulle der ikke også være interesse hos forbrugerne for at få økologi på restauranter og cafeer«.

Ganske få økoskilte

Hos Fødevarestyrelsen har man i de senere år haft særligt fokus på offentlige køkkener på grund af et politisk opdrag.

Det er også derfor, at det i højere grad er de offentlige køkkener, der har taget Det Økologiske Spisemærke til sig, forklarer cand.scient. hos Fødevarestyrelsen Gregers Dragskov Hummelmose.

03BUSChicks-by-Chicks-18281.jpg

I alt er der 1.827 spisemærker i omløb i Danmark, men under 150 af disse hører til restaurationsbranchen, men på trods af manglende mærker får den såkaldte HoReCa-gruppe – hotel/restauranter/café – alligevel købt en del økologiske fødevarer.

»Vi kan se, at HoReCa-segmentet i 2015 stod for 23 pct. af indkøbet af økologiske fødevarer i foodservice, men samtidig dækker HoReCa-segmentet måske halvdelen af det totale foodservice-marked. Tallene matcher altså ikke, og heller ikke når vi kigger på antallet af restauranter og takeaway-steder, der har spisemærket. Samtidig er der en stor efterspørgsel fra forbrugernes side om gennemsigtighed,« konstaterer Gregers Dragskov Hummelmose.

»Det er alt for besværligt«

Den lille københavnske kæde af raw food-spisesteder 42Raw har et vegansk spisekoncept, og der er mange økologiske ingredienser i produkterne. Men manden bag 42Raw, Jesper Rydahl, er ikke specielt interesseret i at have Det Økologiske Spisemærke.

»Vi er ikke imod mærket, men jeg har kigget på det en gang, og det er alt for besværligt administrativt med den opdeling, man skal lave i sit regnskab. Hvis det var nemt, ville vi da gerne have det siddende på døren. Vi skriver på vores menutavler, hvad der økologisk. Kunderne kan jo se, at vi har masser af økologi. Det behøver vi ikke et klistermærke til at fortælle,« siger Jesper Rydahl.

business

Hvad der helt konkret skal gøres, vides ikke af Fødevarestyrelsen endnu, men det skal afdækkes i samarbejde med interessenterne i branchen. Den proces går Fødevarestyrelsen først i gang med i det nye år.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen