Berlingske Business

Øko-mejerierne Øllingegaard og Naturmælk slår sig sammen

Landmænd RB PLUS Nu kan bønderne malke løs
Mejerierne fortsætter som to selvstændige enheder med egne produktioner og brands, men med en fælles ledelse. Foto:

To økologiske mejerier fusionerer for at stå endnu stærkere. De skal fremover hedde "De Økologiske Mejerier".

De økologiske mejerier Øllingegaard og Naturmælk slår sig sammen.

De to mejerier fortæller i en pressemeddelelse, at de samler aktiviteterne under navnet "De Økologiske Mejerier".

Det sker "for at fremtidssikre lokale økologiske mejeriprodukter til det danske marked og de danske forbrugere", hedder det i meddelelsen.

Billede

Mejerierne fortsætter som to selvstændige enheder med egne produktioner og brands, men med en fælles ledelse.

Naturmælks mejerichef, Leif Friis Jørgensen, skal fremover stå i spidsen for det fælles selskab.

»Det er glædeligt, at fremtidige ønskelige krav til optimering af økologikravene nu kan sikres via fusionen med Naturmælk,« siger advokat Knud Foldschack på vegne af Solhvervfonden, der i mere end 25 år har ejet Øllingegaard.

Naturmælk blev stiftet i 1994 og har sit udgangspunkt i Sønderjylland, men også gårde på Fyn er blandt de 34 andelshavere, der leverer mælk til mejeriet.

14BUSMorten-Bjerre-170049.jpg

Øllingegaard ligger ved Skævinge nær Hillerød og får mælk fra 11 landbrug på Sjælland.

Cirka en tredjedel af al mælk, der drikkes i Danmark, er økologisk. Den økologiske mælkeproduktion udgør dog kun 10 procent af den samlede produktion herhjemme.

Afregningspriserne for økologisk mælk ligger højere end for almindelig mælk. Til gengæld er der særlige krav til blandt andet stalde, trivsel og foder.

Arla er den klart største producent af økologisk mælk herhjemme. Foruden Naturmælk og Øllingegaard er Thise Mejeri også 100 procent økologisk.

Fusionen træder allerede i kraft ved årsskiftet.

Billede

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen