Berlingske Business

ØK opjusterer efter stærk vækst i Plumrose

øk
Foto:

Fødevare- og flyttekoncernen ØK er kommet markant bedre gennem tredje kvartal end sidste år. Og ledelsen opjusterer nu sine forventninger til indtjeningen.

På trods af det særdeles vanskelige økonomiske klima i Venezuela, har ØKs store fødevarevirksomhed, Plumrose, klaret sig markant bedre end ventet.

Derfor opjusterer ledelsen for ØK - Østasiatiske Kompagni- nu sine forventninger til indtjeningen. Koncernen venter uændret en omsætning for hele 2013 på 9,8 milliarder kr. Men indtjeningsmarginalen - EBITDA-marginen - ventes nu at ligge på omkring 8,5 pct., hvor den forrige prognose lød på 5,5 pct.

ØK var fra starten et handelskompagni, der udviklede sig til et hæderkronet konglomerat. Det drev skibsfart, havde plantager og indkøbte en række eksotiske varer i Østasien. ØK er i dag skrumpet til to forretninger. Det er den venezuelanske fødevareproducent Plumrose og den internationale flyttevirksomhed Santa Fe-gruppen.

Venezuela er den fjerdestørste markedsøkonomi i Latinamerika. På trods et vanskeligt politisk klima efter den excentriske og venstreorienterede præsident Hugo Chávez død i marts og en stadig mere svækket økonomi,  Plumrose det som en fisk i vandet.

ØKs store fødevarevirksomhed er en effektiv indtjeningsmaskine, der i Venezuela sidder på hele fødekæden fra produktion af svin på egne nye store farme og et netværk af faste leverandører af svin - til produktion af diverse kødprodukter.

Plumroses egne farme har øget produktionen med mere end 1.000 slagtesvin pr. uge eller 30 procent af den samlede efterspørgsel. Høje salgspriser og stor efterspørgsel af svinekød gør, at Plumrose sejler i smult vande. 

I tredje kvartal var der således fortsat kraftig vækst i omsætningen i Plumrose. Væksten var drevet af en stigende inflation efter devalueringen af Venezuelas valuta, Bolivar, på 46,5 procent i februar.

Plumroses salg i de første ni måneder af 2013 steg med godt 24 procent til 4,8 milliarder kr, mens det primære driftsresultat (EBITDA) nåede knap 464  mio. kr. mod 140 mio. i samme periode i 2012. Overskudsgraden for månederne januar til september 2013 nåede 9,7 procent, hvilket er meget højt for en fødevarevirksomhed.

Plumrose er den absolut største fødevareproducent og markedsleder i Venezuela med en befolkning på 29 mio. Kun tre procent af landets areal på 916.000 kvadratkilometer mod Danmarks 43.000 kvadratkilometer bliver dyrket. Det betyder, at 50 procent af landets fødevarer bliver importeret, noget Plumrose har forstået at udnytte.. 

Plumrose har stærke brands i det økonomisk ustabile land. Ud over varemærket Plumrose er det Oscar Mayer og La Montserratina. Med en velsmurt markedsføringsmaskine, der kører kampagner på TV- og radiostationerne, aviser og sociale medier i Venezuela er det i år lykkes Plumrose at øge salget og indtjeningen markant.

Fødevarefirmaet har tilmed nydt godt af et lavere udbud af fødevareprodukter end tidligere, fordi mange konkurrenter i Venezuela har været ramt af råvaremangel på grund af begrænset adgang til amerikanske dollars. Plumrose har udnyttet situationen og hævet priserne på sine brands og kødprodukter.

I året første ni måneder blev den investerede kapital på 3,3 milliarder kr. i Plumrose forrentet med omkring 18 procent. Myndighederne i Venezuela har ikke godkendt royalty- eller udbyttebetaling fra Plumrose til ejerne, ØK, i løbet af kvartalet, selv om Plumrose-ledelsen fører en tæt dialog med myndighederne om sagen.

Usikkerheden om, hvornår ØK kan få adgang til selskabets værdier i Venezuela gør, at aktien i dag ikke bliver handlet dyrt på Københavns Fondsbørs. Men bliver det på et tidspunkt lettere at få fuld adgang til udlodning fra Plumrose, kan ØK-aktien blive attraktiv for investorerne.
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen