Berlingske Business

Ny topchef sætter alt i spil i Carlsberg

q
Cees ’t Hart tiltrådte lige før sommerferien og er derfor svær at klandre for det svage halvårsregnskab, som viste en flad omsætning og et fald i driftsindtjeningen på 13 pct. sammenlignet med første halvår året før. For første gang i flere kvartaler kunne bedre lønsomhed i Vesteuropa ikke redde styrtskreddet i den russiske forretning. Foto:

Der er brug for en omfattende hovedrengøring i Carlsberg, og ny topchef varsler, at der ingen hellige køer er. Det skal »sikre finansiel fleksibilitet« til at jage fremtidige vækst-muligheder, siger Carlsbergs nye topchef, Cees ’t Hart.

Hvis hollandske Cees ’t Hart havde brug for at understrege sine første indtryk af tilstanden i pressede Carlsberg, kunne den nye ølchef bare kigge i det netop aflagte halvårsregnskab, der blev offentliggjort onsdag.

Første gang Hart talte til investorer, analytikere og erhvervspresse, var det med en nedjustering, skuffende indtjening og et kursfald for aktien på 9,4 pct. som følge af de skuffende tal.

q

Cees ’t Hart tiltrådte lige før sommerferien og er derfor svær at klandre for det svage halvårsregnskab, som viste en flad omsætning og et fald i driftsindtjeningen på 13 pct. sammenlignet med første halvår året før. For første gang i flere kvartaler kunne bedre lønsomhed i Vesteuropa ikke redde styrtskreddet i den russiske forretning.

jørn p jensen

Men tallene understreger, at Carlsberg er presset og befinder sig i et dødvande. Der skal ske noget, og Hart varsler nu en stor, strategisk gennemgang af hele bryggerivirksomheden. Her er ingen hellige køer, siger han. Strategiarbejdet kan føre til store ændringer i Carlsbergs organisation, geografiske afsæt og syn på vækstmuligheder.

»Det vil være en underdrivelse at sige, at det bare er et servicetjek på strategien, jeg tager hul på. Vi tager et skridt bagud og ser på hele forretningen på ny og på, hvor vi gerne vil hen i fremtiden,« siger Cees ’t Hart.

Topchefen vil først være gennem det arbejde til næste forår, varsler han, da arbejdet indebærer at tage højde for erfaringer og viden med fra Carlsbergs øverste 60-70 direktører rundt om i verden. Imens vil arbejdet med at effektivisere og trimme dog stå på.

»Vi tager en holistisk tilgang til den nye strategi og arbejdet med den. Vi kigger på, hvor vi er, hvilke varemærker vi har, hvilke geografier og hvilke segmenter vi er i. Det indebærer også, at vi ser på de evner og folk, vi har i koncernen, og om de er de rigtige for at nå vores mål, og derudover om vi har den rette performance-kultur,« siger Cees ’t Hart.

Muligt opgør med Buhls strategi

Meldingen fra den nye administrerende direktør kan betyde et opgør med forgængeren Jørgen Buhl Rasmussens strategi, der ellers også stod bag omfattende forandringer i Carlsberg. Buhls fokus var at få virksomheden til at tænke langt mere som en international mærkevarevirksomhed, som udnyttede sin gruppestruktur bedre og mere effektivt. Men det meste af det arbejde blev overskygget af skuffelse på skuffelse fra Rusland, som er Carlsbergs største enkeltmarked. Buhl holdt stædigt fast i, at væksten ville vende tilbage i Rusland. Det var med til at koste Buhl jobbet.

Det vil være en underdrivelse at sige, at det bare er et servicetjek på strategien, jeg tager hul på

Cees ’t Hart, topchef i Carlsberg
DEL CITAT

Nu lægger Cees ’t Hart op til at tage meget hårdt fat i Carlsberg. Der skal ryddes op. Gælden skal ned, og aktiekursen skal op. Det skal sikre, at Carlsberg igen kan kalde sig en vækstvirksomhed.

»Carlsberg er en vækstvirksomhed. Det er helt klart, og det modsatte ville tage ambitionen fuldstændig ud af selskabet. Det handler om vækst, men der er forskellige måder at vokse på, og jeg er helt ærlig optimistisk om Carlsberg i fremtiden. Men ser man på tallene for andet kvartal og på historien, er det klart, at virksomheden har oplevet en del modvind i de seneste par år. For at være succesfuld har vi også brug for lidt held. Og vi ser nu på, hvor vækstmulighederne er i fremtiden,« siger Hart.

buhl rasmussen

Først på året suspenderede Carlsbergs bestyrelsesformand, Flemming Besenbacher, de mangeårige ambitioner i bryggeriet om at købe stort op i Asien for at give mere plads til umiddelbar værdiskabelse til aktionærerne. Det skete samtidig med, at Buhls afgang og Harts tiltræden blev meddelt.

Opkøbspausen bliver givetvis længere end først antaget, for Carlsberg har slet ikke de finansielle muskler lige nu. Men det skal Carlsbergs medarbejdere og ledelse arbejde hårdt for at genskabe.

»Med sådanne tal, som vi her fremlægger, er det klart, at vi ikke har den finansielle fleksibilitet til at tage store skridt såsom opkøb. Det, jeg har sagt til vores folk, er, at det over de næste måske 18 måneder især handler om at genvinde finansiel fleksibilitet, og det er en vigtig opgave,« siger han og peger bl.a. på, at Carlsbergs 36 mia. kroner store gæld skal høvles ned.

pix-carlsberg

Søren Samsøe, der er aktieanalysechef i SEB, siger, at det er nu, Cees ’t Hart har muligheden for at lave store forandringer.

»Der er et arbejde i gang nu og her, som handler om effektiviseringer, og det arbejde vil føre til forandringer på den korte bane og have finansiel betydning,« siger Samsøe og fortsætter:

»Og så er der strategiarbejdet, som skal udstikke retningen for Carlsberg de næste fem-syv år. Det er naturligt, at en ny topchef sætter sig ned og ser på hele forretningen og på, hvordan han ville bygge den op, hvis han begyndte helt forfra. Det er nu, han har muligheden for at gøre det. Det er klart, at alt ikke ændres i Carlsberg, men der kan godt komme nogle ret markante, strategiske ændringer fra ham,« siger Søren Samsøe.

Overskuddet i Carlsberg er skrumpet med 12 procent fra sidste år. Vicekoncernchef i Carlsberg, Jørn P. Jensen, kommenterer sagen:

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen