Berlingske Business

Ny strategi skal løfte landmænds indtjening

Fotograf Per Gudmann - 2016110
Antallet af svin leveret til Danish Crowns slagterier har været faldende de seneste ti år. Det får selskabet til at bebude en højere afregning, så det bliver mere attraktivt at være landmænd. Free/Fotograf Per Gudmann / Danish Crownn

Danish Crown er klar med en ny strategiplan, der skal løfte den gennemsnitlige svineproducents indtjening med op mod 400.000 kroner over fem år.

400.000 kroner ekstra til hver af de 8000 landmænd, der ejer Danish Crown.

Det er løftet, som Danish Crowns ledelse udstikker på baggrund af lanceringen af en ny strategiplan.

Planen skal løfte andelsselskabets indtjening med 700 millioner kroner frem mod 2021.

Og der er sat adresse på, hvor pengene skal hen: Til ejerne.

- At være landmand er noget, man skal leve af, så man kan blive ved at geninvestere i sit landbrug og dansk svineproduktion, siger koncernchef Jais Valeur.

Planen er, at virksomheden vil hæve afregningen per leveret kilo svinekød med 60 øre frem mod 2021.

For en gennemsnitlig svineproducent svarer det til et løft i indtjeningen på 350.000-400.000 kroner.

Den ekstra indtjening skal hentes ved at skrue på en lang række knapper.

Det handler dels om at blive endnu bedre og skarpere til det, man allerede er gode til.

Eksempelvis udpeger Danish Crown fire produktkategorier, hvor man vil være førende: Bacon, konserves, snacks samt pepperoni og pizza-topping.

Indsatsen koncentreres om de fire hovedmarkeder - Danmark, Sverige, Storbritannien og Polen.

Men Danish Crown er også sulten efter at få en større bid af det lukrative kinesiske marked.

Planen er således at etablere en fabrik i Shangai, der skal forarbejde og pakke kødprodukter direkte til kølemontrer i kinesiske supermarkeder.

Eksporten af svinekød til Kina har hidtil mest bestået af biprodukter som ører, haler og tæer fra danske grise.

Men kinesernes madvaner er begyndt at minde mere om madvanerne i Europa og USA. Og det giver Danish Crown en tro på, at man kan vokse.

Hele øvelsen handler om at sikre de danske landmænd sorte tal på bundlinjen.

Og efter en årrække med færre svineslagtninger på Danish Crowns slagterier, tyder det nu på en ny optimisme:

- Jeg tror, at vi har set det værste, og at der nu er plads til mere optimisme, siger Jais Valeur.

Han fremhæver regeringens landbrugspakke og den nye redningsfond for forgældede landmænd - Dansk Landbrugskapital - som elementer, der trækker i den rigtige retning.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen