Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Ny chef for Unibrew har lang fortid i Carlsberg: »Jeg kender konkurrenten indefra«

JBJ
Jesper B. Jørgensen er netop blevet udnævnt til adm. direktør i Royal Unibrew. Her er han fotograferet i 2007, da han tiltrådte som direktør i Carlsberg Danmark.

Jesper B. Jørgensen bliver senest til sommer ny direktør i Royal Unibrew. Han kommer fra tyske Knauf, men har en lang karriere i Carlsberg bag sig, hvilket den nye direktør bestemt ikke ser som nogen ulempe.

Når man tænker på, hvor mange diskussioner på landets festivalpladser, der bunder i forskellige præferencer for enten Tuborg, Carlsberg eller Royal, så kan det være svært at forestille en Carlsberg-direktør skifte kirke og tage over i Royal Unibrew. Det er ikke desto mindre, hvad der er sket, efter Royal Unibrews topchef gennem otte år, Henrik Brandt, har besluttet sig for at forlade bryggeriet. Den nye mand i spidsen er Jesper B. Jørgensen, der kommer fra tyske Knauf, men fra 2007 til 2011 var direktør i Carlsberg Danmark.

KS

Som gammel Carlsberg Danmark-direktør er det jo ærkerivalen, du nu skal stå i spidsen for, bliver det ikke lidt specielt?

»Jeg ved ikke om det er så specielt. Det er nogle dygtige mennesker og nogle gode brands, og jeg glæder mig til at være en del af det team, der skal udvikle dem. Jeg kender konkurrenten indefra og det er jeg sikker på ikke bliver en ulempe for mig,« siger Jesper B. Jørgensen til Berlingske.

jul

Men det gør ikke ondt i dit gamle Carlsberg-hjerte?

»Så emotionel er jeg ikke om nogen brands, men det er klart, at det er nogle mærker, jeg kender godt, og som smager godt og har været godt positioneret.«

09BUSHenrik-Brandt2.jpg

Det er nogle store sko, som Jesper B. Jørgensen skal fylde ud i Royal Unibrew, for under Henrik Brandt er aktiekursen steget med over 800 pct. i det, der måske er den stærkeste turnaround i Danmark efter finanskrisen.

BM

»Det er en superspændende virksomhed, som jeg har fulgt på afstand med stor respekt, og jeg synes, det er en stor udfordring at skulle løfte arven efter Henrik Brandt, som har gjort det utroligt godt. Det motiverer mig at få ansvaret for en børsnoteret virksomhed,« siger Jesper B. Jørgensen, der endnu ikke vil sætte ord på, hvad hans kerneopgave bliver som direktør i Royal Unibrew.

Topchef Henrik Brandt, Royal Unibrew

»Det er for tidligt at sige noget om. Jeg skal sætte mig grundigt ind i virksomheden og tale det igennem med bestyrelsen, hvad min opgave konkret bliver, og så tager vi den derfra.«

Aktiemarkedet har i øvrigt taget ganske dårligt imod direktørskiftet i Royal Unibrew, hvor aktiekursen to timer inden børsluk er nede med 8,28 pct.

 

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen