Berlingske Business

Nu skal Asien spise danske øko-varer

Sydkorea
Med en samarbejdsaftale om udveksling af viden om økologi nærmer Danmark sig en reel handelsaftale med Sydkorea om økologiske produkter, så danske producenter kan få bedre adgang til et attraktivt sydkoreansk marked. Foto:

Danske økologiprodukter skal erobre middagsbordene i Asien. Som et første skridt på vejen har Danmark netop indgået en aftale med Sydkorea, hvor interessen for økologi har udsigt til at stige eksplosivt.

Økologiske fødevarer som mælk, ost og smør fra danske landmænd rettet mod en hastigt voksende asiatisk middelklasse skal være det nye salgshit for den danske fødevareindustri.

Pix-netto

Som et første skridt på vejen mod bedre adgang til især de sydøstasiatiske markeder har Danmark netop indgået en samarbejdsaftale med Sydkorea om udveksling af viden om produktion og forarbejdning af økologiske fødevarer. Det regnes som en forløber for en reel handelsaftale mellem de to lande, der skal give økologi fra Danmark direkte adgang til det attraktive sydkoreanske marked.

Sydkorea er særdeles interessant for dansk økologi, da det folkerige asiatiske land har en stor, købedygtig middelklasse, der har råd til de lidt dyrere danske produkter. Den sydøstasiatiske middelklasse står som helhed til at blive mere end fordoblet i antal over de kommende år fra 40 mio. i 2010 til omkring 85 mio. frem mod 2017.

Mejeri

Ifølge Landbrug & Fødevarer ligger potentialet i Sydkorea primært i mejeriprodukter som økologisk modermælkserstatning, mælkepulver, ost og smør.

»Da jeg i efteråret var i Sydkorea, blev det tydeligt, at der er stort potentiale for danske økologiske produkter. Der er en pengestærk middelklasse, der er parate til at bruge store beløb på fødevarekvalitet. Kan vi nu få afsat dansk økologi og kvalitetsprodukter på det koreanske marked, kan det være med til at skabe vækst og arbejdspladser i den danske fødevarebranche,« siger fødevareminister Dan Jørgensen.

dd

Sydkoreanernes indkøb af økologiske fødevarer kommer fra et lavt niveau, men ventes at stige med 18 pct. om året frem mod 2020, hvoraf en stor del af produkterne skal importeres. Udviklingen understøttes af, at den sydkoreanske regering har sat øget fokus på sunde og økologiske fødevarer.

De nyeste tal viser, at Danmark i 2013 eksporterede for 1,5 milliarder kr. økologiske varer på verdensplan, hvilket er en fordobling siden 2009. Samlet set er den globale handel med økologiske fødevarer steget fra 59 milliarder dollar i 2010 til 72 milliarder dollar i 2013.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen