Berlingske Business
17:46Tak for i dag

Nu forlænger Chr. Hansen din yoghurts levetid med en uge

folketin
Chr. Hansen er verdens største producent af bakterier, kulturer og enzymer til mejerprodukter, og andre fødevarer.De fleste bakterier fremstilles på selskabets fabrik i Avedøre. Når bakterierne er fremstillet, bliver de pakket og opbevaret i fryselagre ved minus 55 grader. Arkivfoto. Foto:

Fødevare- og enzymproducenten Chr. Hansen er klar med et nyt tiltag, der skal hjælpe med at stoppe madspild. Hos Dansk Industri kalder de tiltaget for en vindersag på trods af, at det kan betyde tabt omsætning.

Du kender det. Du løfter låget, yoghurten er levende, mere grøn og lilla end hvid. Ud med den, ned til køledisken, køb en ny. En lille uge efter gentager seancen sig.

Yoghurt og andre mejerivarer er kendetegnet ved relativ kort holdbarhed, hvilket gør dem til en stor synder i det samlede regnskab for globalt madspild. 17 pct. af al yoghurt i EU bliver hvert år smidt ud, hvilket svarer til 1,5 millioner tons yoghurt. Ifølge den engelske madspilds NGO, WRAP UK, har cirka halvdelen af den yoghurt, der smides ud af forbrugere, aldrig været åbnet.

Men danske fødevare- og enzymproducent Chr. Hansen er klar med et tiltag, der skal forlænge fødevarers kvalitet og holdbarhed.

»Vi har verdens største bakteriekultur-bank, som er udvundet fra mejeriprodukter og andre fødevarer. Så har vi så gået ind og undersøgt, om der er nogen af de her kulturer, der er bedre til at udsætte skimmel- og gærvækst, sådan at de bakterier, man ikke vil have i sit produkt, bliver holdt i ave,« Peter Thøysen, Global Marketing Manager hos Chr. Hansen

Thy Whisky2

Chr. Hansen producerer fødevarekulturer til biobeskyttelse af både mejeriprodukterkød og laks og forventer, at denne løsning i stigende grad vil reducere madspild og dermed bidrage til FN’s Bæredygtighedsmål, hvor madspil er et af fokusområderne.

»Det, det handler, er, at vi bruger fermentering til at skabe bedre holdbarhed. Vi sætter hastigheden ned på de processer, der gør, at dit produkt, det bliver dårligt. De fleste har prøvet at åbne en yoghurt, hvor der er kommet skimmel på,« siger Peter Thøysen.

jul

80 pct. af al den yoghurt, der smides ud gennem hele værdikæden, skyldes overskredet udløbsdato. En ny undersøgelse, som QBIS har udarbejdet for Chr. Hansen, viser, at holdbarheden af yoghurt kan forlænges med syv dage ved at bruge naturlige bakterier til præservering. Det giver forbrugerne et produkt, der kan holde sig lidt længere. På sigt vurderes denne indsats at kunne reducere yoghurtspild med op til 30 pct.

Holdbarhed op, omsætning ned

Chr. Hansen vurderer, at de potentielt kan reducere yoghurtspild i EU med op til 360.000 tons, hvilket vil være en årlig besparelse på 180 millioner euro for den europæiske økonomi. Og hos Chr. Hansen forventer man, at den nye bakteriekultur kommer deres kunder til gode:

»Vores kunder fokuserer i høj grad på at reducere madspild, både af økonomiske og miljømæssige grunde. Med vores nye biobeskyttelse FreshQ kan vi hjælpe dem med at reducere risikoen for tilbagekaldelse af produkter, og i stedet sikre at kunderne får forlænget holdbarhed og et friskt kvalitetsprodukt. Da FreshQ er et naturligt produkt, møder det samtidig forbrugernes efterspørgsel på transparens,« siger Peter Thøysen.

Til BT: Slagter Munch, Skagen

Men længere holdbarhed betyder også mindre efterspørgsel:

»Der vil jo være noget af det yoghurt, som før er smidt ud på grund af kort holdbarhed på datomærkningen, eller er blevet fordærvet af gær og skimmel, som ikke vil blive smidt, og derfor heller ikke genkøbt. Hvis du antager, at du forlænger holdbarheden på alt yoghurten i verden, så falder efterspørgslen,« siger Peter Thøysen.

»Det siger sig selv, at det ikke er hensigtsmæssigt at bruge en masse ressourcer på at producere noget, der bare bliver smidt ud. Og det er her, madspild er en væsentlig dagsorden hos virksomhederne. Vi er ikke bekymret for, at det her kan blive en taber-dagsorden, fordi vi tror på, at virksomhederne har alle gode intentioner om, at madspild skal undgås,« siger Tine Roed, Direktør i DI.

Hvis jeg nu sidder i Arla og ser, at den her bakterie gør, at yoghurt kan holde sig 17 pct. længere, så tænker jeg da, at jeg kommer til at tabe penge?

»Det er ikke nødvendigvis tilfældet, ofte er det også en dårlig forretning for virksomhederne, at der bliver smidt ud, fordi de ofte har en returaftale med detailhandlen, hvor de deler omkostningerne for produkter der er udløbet og derfor ikke blevet solgt,« svarer Tine Roed.

RB Månedens aktie: Fødevareinvestorer tjente milliarder i juli

Hun fremhæver, at længere holdbarhed vil have positive konsekvenser særligt for eksporten, hvor man vil kunne udvide til nye, fjernere markeder.

»Det vil ofte være sådan, at hvis man kan få varerne til at holde længere, så vil det være positivt for eksporten og efterspørgslen,« siger Tine Roed.

Analysen fra Chr. Hansen viser ligeledes, at der kan være økonomisk incitament i alle dele af værdikæden, også for mejerierne. De kan reducere spild i produktionen, reducere spild og omkostninger til allokering og rabat af produkter, der ikke kan leve op til de standardaftaler, man har med detailhandelen, om hvor meget holdbarhed, der skal være, når produktet leveres i butikkerne.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen