Berlingske Business

Nu flytter norske laks ind i skibe

norsk laks
Arkivfoto. Verdens største opdrætter af atlanterhavslaks i Norge - Marine Harvest - har taget et noget usædvanligt skridt i forhold til fremtidig lakseavl. Foto:

Norges største producent af laks vil i fremtiden producere laks i tørlastskibe. Det skyldes restriktive statslige regler i forhold til laksebrugene, der er plaget af mange skadedyr. Derudover er prisen på laks i øjeblikket rekordhøj.

Verdens største opdrætter af atlanterhavslaks i Norge - Marine Harvest - har taget et noget usædvanligt skridt i forhold til fremtidig lakseavl. Virksomheden vil i fremtiden opdrætte laks inde i tørlastskibenes tank frem for i havet.

Det skriver nyhedsbureauet Bloomberg.

torsk

Årsagen er ifølge nyhedsbureauet restriktive statslige regler, der er iværksæt for at bremse forekomsten af parasitter og fiskelus, som ofte forekommer i de traditionelle dambrug. Problemet er, at laksene slipper ud af brugene i Norge.

Sidste år brugte lakseproducenterne fem milliarder norske kroner på at udrydde skadedyrene, der trives nær kysten ned til 23 til 26 fod og dræber lakseynglet. Tanken er tørlastskibene vil hente vand dybere nede.

fiskeri

Tiltaget skyldes ikke mindst, at prisen på laks i øjeblikket er rekordhøj. Priserne på laks er tredoblet siden 2011. Ifølge Nordea vil den globale produktion af laks falde med omkring syv procent til 2,15 millioner tons i år.

Samtidig er det attraktivt at købe lastskibene i øjeblikket, da markedet er præget af overkapacitet. I øvrigt er John Frederiksen, der ejer tankrederiet Frontline, hovedaktionær i Marine Harvest.

19BUSJoern-Astrup-Hansen.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen