Berlingske Business

Novozymes har nu næsten halveret vækstmålet siden årets start

Novozymes administrerende direktør Peder Holk Nielsen
Novozymes administrerende direktør Peder Holk Nielsen Foto:

Novozymes neddrosler forventninger til salg og indtjening efter kvartalsoverskud på 2,1 mia. kroner. I alt er vækstmålet næsten halveret siden årets start.

Der er fortsat grus i maskineriet hos Novozymes, der atter en gang må nedjustere forventningerne til årets resultat. Det er trejde gang i år, at enzymkæmpen sænker forventningene.

Således lyder det nu, at forventningen til årets organiske salgsvækst lander på 4-5 procent, mens det tidligere hed 4-7 procent. Det er dermed den seneste neddrosling i en lang række hos Novozymes.

Novozymes’ topledelse nedjusterede sine langsigtede vækstmål i januar fra tidligere ti procent om året i gennemsnit til i stedet otte-ti procent i gennemsnit om året.

Vækstmålet for 2015 blev samtidig sat til 7-9 procent, men i august blev det sænket til 4-7 procent, og nu hedder det altså 4-5 procent. Vækstmålet for i år er således kun halvdelen af, hvad den gennemsnitlige langsigtede vækstambition var i begyndelsen af året.

q

Årsagen til Novozymes' nedtur skal findes på den anden side af Atlanterhavet, hvor den amerikanske bioethanolindustri har svære vilkår og derfor vælger andre, mindre lukrative enzymløsninger. Samtig raser en priskrig på vaskemiddel, der har fået Novozymes' største kunde, Procter & Gamble, til at droppe en række enzymer i deres vaskemiddel for at holde prisen nede.

Novozymes kommer ud af tredje kvartal med en omsætning på 10,5 milliarder kroner, hvilket er fire procent mere end samme kvartal sidste år. Dermed er fremgangen i omsætningen samtidig halveret.

Resultatet ender med fremgang på over 10 procent til 2,1 milliard kroner. En del af den fremgang skyldes dog gunstige valutakurser. Dollarkursen er således 20 procent højere end samme kvartal sidste år.

Siden Novozymes-aktien toppede i august, er kursen faldet med over 23 procent. Topchef Peder Holk Nielsen erkendte i et interview med Berlingske Business i forrige uge, at Novozymes over for en udfordring med at genskabe investorernes tillid.

»Min opgave er jo i høj grad at sørge for, at den ridse, vi har fået i tilliden til vores langsigtede mål, hurtigst muligt bliver pudset op igen. Et af redskaberne er kortsigtet performance. Man kan ikke hele tiden kun tale om fremtiden, hvis man ikke leverer nu og her,« sagde han i den forbindelse.

q

Ti dage senere, nedjusterer Novozymes altså nu endnu en gang. Sprøgsmålet er nu, hvordan investorerne modtager den information.

Rettelse: vi skrev tidligere, at Novozymes' vækstmål var halveret siden januar. Det var fejl, der skyldes en forveksling af de langsigtede og de kortsigtede vækstmål. Det er nu rettet.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen