Berlingske Business

Nestlé solgte vand for 50 milliarder kroner sidste år

WATER-BEVERAGES/
En af de steder, hvor Nestlé kunne notere sig en succes, var inden for drikkevand. Selskabet, der ejer over 2000 brands, der i blandt kendte mærker som Nescafé, Oreo og en hulens bunke slik, omsatte for 88,8 milliarder schweizerfranc, 600 milliarder kroner. Arkivfoto. Foto:

Den enorme, internationale fødevaregigant Nestlé havde et solidt 2015. Ikke mindst salget af vand var godt.

Den schweiziske fødevaremastodont Nestlé havde et fortrinligt 2015, selv om den stærke schweizerfranc tog lidt af glæden. Specielt salget af vand strøg frem.

 

Selskabet, der ejer over 2000 brands, der i blandt kendte mærker som Nescafé, Oreo og en hulens bunke slik, omsatte for 88,8 milliarder schweizerfranc, 600 milliarder kroner. Det blev til et resultat på 9,5 milliarder schweizerfranc.

 

- Vi har leveret profitabel vækst i det, der stadig er et udfordrende forretningsmiljø. På samme tid blev vi ved med at investere i fremtiden, siger Paul Bulcke, administrerende direktør i Nestlé i en pressemeddelelse.

En af de steder, hvor Nestlé kunne notere sig en succes, var inden for drikkevand. Selskabet solgte i 2015 for ikke mindre end 7,6 milliarder schweizerfranc vand, hvilket svarer til 50 milliarder kroner. En vækst på 7 procent. Samtidig tjente Nestlé mere på vandet.

- Vores flagskibsprodukt inden for sund hydrering, Nestlé Pure Life, klarede sig godt og det internationale premiummærker som Perrier og S. Pellegrino fortsatte deres stærke vækstrater, skriver Nestlé.

Torsdag: Clooney

Fremgangen i indtjeningen på det solgte vand kommer fra effektiviseringer og det faktum, at Nestlé selv betaler mindre for det, når det indkøbes som råvare før det fyldes på flasker.

Selskabet ejer over 70 brands inden for vand på flasker.

For 2016 forventer Nestlé, at det vil ligne 2015 med pres på priserne og et usikkert økonomisk miljø.

SWITZERLAND-FOOD-COMPANY-EARNINGS-NESTLE

Nestlé, der har hovedkvarter i Schweiz, er verdens største producent af fødevarer. Selskabet startede i 1866 inden for kondenseret mælk men begyndte i starten af 1900-tallet at sælge schweizisk chokolade.

Selskabet er de seneste år blevet noget kritiseret, ikke mindst for sin forretning inden drikkevand. Nestlé beskyldes for at tage vand ud ad hænderne på fattige ved at opkøbe vandforsyningen og sælge det tilbage på flasker.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen